Francouzský nový román – román pohledu
– svérázný průzkum – postavy zkoumány jako předměty, odmítá klasický román, anonymizace = zkonkrétňování postav, popis jen jejich vnějších projevů, neúplné
– společné s neorealismem: vysoké nároky na čtenáře – dle náznaků si dělá sám úsudek
– shromažďování postřehů
– souvisí s rozvojem filmu
Nathalie Sarrautová
– pův. Ruska ( inspirace Dostojevským )
„Tropismy“ – krátké prózy založené na vnějším chování, čl. reaguje na chlad, teplo,.. , behaviorismus ( přich. z Ameriky, reakce na podněty )
„Portrét neznámého“ – ze střípků sestavujeme vizuální i osobnostní portrét
„Zlaté plody“ – hl. postavou autor – jeho vnitřní procesy – dozvídáme se je z rozhovorů
– drama: „Mlčení“, „Lež“
Alain Robbe–Grillet
– lit.teoretik – vysvětluje nový přístup k metodám ( zbavení se děje ), román pohledu
„Gumy“ – detektivka, pachatelem vyšetřovatel, guma zbožím, které si pachatel kupuje
„Žárlivost“ – antiromán, manželé, A+Frank, pohled přes žaluzie ( vidíme jen část )
Michael Butor
– laboratorní vyprávění ( čl. sledován laboratorně, co se s ním děje ), používá du-formu
„Proměna“ (57) – ředitel Filiálka se cestou vlakem rozhoduje mezi milenkou a rodinou, psáno formou jízdního řádu
„Rozvrh hodin“ – sledován franc. úředník na stáži, dny má rozvržené do časových úseků
„Milánská ulička“ – neviditelný pozorovatel prochází všechny byty, poznává tím lid. spol.
Claude Simon ( 85 NC )
– se Sarrautovou psali novým stylem, ale sami nad tím nepřemýšleli
„Vítr“ – symbol energie bez řádu, rve se, ničí, neúplné věty, hl. postava shodná s „Idiotem“
Marguerite Durasová
– mládí v Indii, Číně, romány zfilmovány
„Hirošima, má láska“ – její láska k japonskému manželovi a zároveň k němec. vojákovi, popsaná hrůza změny národa z Hirošimy
„Milenec“ – ženatý boháč se zamil. do franc. školačky ( rozdílný věk, rasa – rozdělí je to )