Severské drama
Henrik Ibsen (1828 – 1906)
– norský dramatik
– ‘‘Peer Gynt‘‘ – vlivy romantismu, satirické vystižení rozporů v národní povaze Norů
– ‘‘Opory společnosti‘‘ – obžaloba měšťácké morálky opřené o moc peněz
– ‘‘Nora‘‘ (‘‘Domov loutek‘‘) – hl. hrdinkou je vzorná manželka a matka, která opouští rodinu, když pozná, že muž v ní vidí pouze loutku a prostředek zábavy
– ‘‘Strašidla‘‘ – následky dědičného rodového zatížení
– ‘‘Nepřítel lidu‘‘ – hl. hrdina chce ve své obci odstranit nedostatky, a proto je označen za nepřítele lidu
– ‘‘Stavitel Solness‘‘, ‘‘Hedda Gablerová‘‘, ‘‘Když my mrtví procitneme‘‘ – pesimismus a rozčarování, přechod k symbolickému dramatu
– hrdinové jsou obecně platné symboly, realistický je pouze vnější rámec zobrazovaných dějů, používá retrospekci (z rozhovorů postav se dovídáme o jejich minulosti), odstraňuje monology a zdůrazňuje scénické diskuse
August Strinberg (1849 – 1912)
– Švéd
– vrcholná díla – ‘‘Kamarádi‘‘, ‘‘Otec‘‘, ‘‘Slečna Julie‘‘, ‘‘Věřitelé‘‘ – prvky naturalismu
– období krize – ‘‘Tanec smrti‘‘, ‘‘Hra snů‘‘ – realismus
– tvorba pro vlastní experimentální divadlo