EXPRESIONISMUS
– exprese = výraz (niterného citového vztahu)
– pocity úzkosti, osamělosti ve světě, inspirace hlubinnou psychologií (Jung – archetypy – viz kolektivní nevědomí)
– před válkou promilitantní, po válce pacifistický
– George Trakl (1887-1914): lékárník, celý život řešil až milostný vztah ke své mladší sestře, oba byli labilní, spáchali sebevraždu (narukoval jako ‚lékař‘, psychicky se z toho zhroutil a předávkoval)
Básně (1913): kloní se k lit.moderně, vázaný verš, rým, ještě doznívání dekadence a impresionismu, báseň Trubky (válečný obraz)
Šebestián ve snu (1915): ryze expresionistické, volný verš, „roztrhávání“ básně, míšení smyslových vjemů (synestézie), místy báseň v tvorbě
SVĚTOVÉ DIVADLO V PRVNÍ POLOVINĚ 20. STOLETÍ
– tendence k rozrušení klasické podoby dramatu (opřené o dějovost a dramatický dialog)
AUTOŘI NAROZENÍ V 19.STOL.
– A.P.Čechov (1860-1904): romantizující a lyrizující drama: potlačena dějovost, v popředí lyrické partie, děj nemá tradiční kompozici – dramatičnost i tragičnost vyrůstá z nitra postav
– příkladem třeba drama Medvěd