Renesance a humanismus v evropské literatuře
RENESANCE = znovuzrození, podmíněna hospodářským rozvojem a bohatstvím italských měst, vliv zámořských objevů, vzestup měšťanstva a měst, vynález knihtisku (Johannes Gutenberg, 1445, inkunábule = prvotisky do r.1500), přírodní a astronomické objevy (Koperník, Galileo, důkaz o kulatosti Země) 14.-16.stol.
HUMANISMUS = nový světový názor, z lat.humanus=lidský, klade do popředí člověka, věnuje pozornost jeho životu, potřebám a ideálům
HL.ZNAKY:
• návrat k antické kultuře, ideál krásy a dobra, obnova antických žánrů
• vzdělání, touha po pravdivém poznání člověka a pozemského života
• kult smyslů a rozumu (x kult víry)
• soustřeďuje se na člověka jako na jedince, sebevědomíindividualismus
• boj proti naprosté duchovní nadvládě církve ze středověku
• užívá národních jazyků místo latiny
• skutečné životní otázky člověka
Itálie – přelom 13. a 14.století
DANTE ALIGHIERI (1265-1321)
Florencie, kritik doby, vyhnanec
• Božská komedie (3 části – Peklo, Očistec, Ráj- námět z Bible, putování hl.postavy=autor sám třemi záhrobními říšemi, alegorická pouť člověka za poznáním a Bohem, průvodci: Vergilius (symbol pozemského vědění, názor, že Vergilius nesmí do Ráje, protože nebyl křesťan) a Beatrice (Ráj, symbol nadpozemské dokonalosti); láska k antické vzdělanosti, touha po poznání, vlastenectví, motiv lásky a lidské viny; forma: duchovní epos, 33 zpěvy, tříveršové sloky=terciny)
GIOVANNI BOCCACCIO (1313-1375)
zakladatel novodobé prózy
• Dekameron (soubor 100 novel, útěk 10 mladých lidí z Florencie před morem, cestou-10 dní-si vypravují příběhy, zcela světská témata (láska, nevěra), kritika soudobých mravů, žena rovnocenná muži novela =kratší prozaický útvar s překvapivým obratem v závěru,kratší čas.úsek, neomez. počet postav)
FRANCESCO PETRARCA (1304-1374)
básník lásky a pozemského života
• Zpěvník (-Sonety Lauře) (sbírka, renesanční prvky, milostné verše věnované jedné ženě, skutečný, konkrétní milostný prožitek-radost, zklamání, štěstí, bolest, sonet =14 veršů (4+4+3+3) obsahově: 1.kvartet=teze, 2.kvartet=antiteze, terceta=syntéza+pointa; vliv na Kollára, Machara, Nezvala)