Josef Kajetán Tyl
● V období romantismu se prosadil Josef Kajetán Tyl (1808-1856). Jeho učitelem byl Klicpera. Několik let působil u kočovné společnosti. Na poli divadla prosazoval jeho výchovnou funkci a jeho zpřístupnění všem. Na scéně staví měšťáky spolu s továrníky proti nové vrstvě proletariátu. Snaží se převychovat kapitalistu pro národní věc. Svými hrami poukazoval, že český člověk je dobrý, ale musí se v tom utvrzovat.
Sociální kritika – Pražský flamendr, Paličova dcera. Veselohry – Fidlovačka (1834) – Kde domov můj s textem Fr. Škroupa.
Vytvářel dramatické báchorky – dílo s pohádkovými a nadpřirozenými prvky. Mají i satirický nádech a upozorňují na vady nár charakteru. Nejzdařilejší byl Strakonický dudák. Používá Nomen omen – jména vystihující char.postav. K charakterizaci mu slouží i úroveň jazyka, který vkládá postavě do úst.
Historické hry – Kutnohorští havíři (první soc.drama) a Jan Hus (nastiňuje v něm revoluční myšlenky roku1848).
● Od 40.let 19.stol. se objevovaly myšlenky o vytvořeni národního divadla. V roce 1862 bylo vytvořeno podle F.L.Riegera Prozatímní divadlo. Uvedena premiéra hra Král Vukašín od V.Hálka. V repertoáru prozatímního divadla byly převážně frašky a komedie nebo historické tragédie.
František Věnceslav Jeřábek – tragédie Služebník svého pána – sociální román o střetu továrníka a dělníků.
Emanuel Bozděch divadelní kritik a dramaturg. Svými historickými dramaty se snažil zobrazit rozporuplnost doby a jak na ní působí náhody. Náměty vybíral z panovnických dvorů. Světa pán v županu, Zkouška státníkova.
● Národní divadlo
Roku 1868 byl položen základní kámen z hory Říp. Roku 1881 otevřeno, zahájeno operou Libuše – vyhořelo. Znovu otevřeno 1883. malíři – Vojtěch Hynais, Fr.Ženíšek, M.Aleš; architekt Josef Zítek; sochaři – J.V.Myslbek; skladatelé – Dvořák, Smetana, Fibich, 1.česká opera – Fr. Škroup – Dráteník.
Dramaturg Ladislav Stroupežnický. Realistické drama Naši furianti – všímal si venkovského prostředí.
Gabriela Preissová – Gazdina roba – další realistické drama končící sebevraždou hlavní hrdinky – špatně přijato. Její pastorkyňa – zhudebněna L. Janáčkem
Alois a Vilém Mrštíkové – realistické drama Maryša – líčí vesnické vztahy, dodržována antická stavba románu, klasika českého dramatu