Francouzská próza
Existencionalismus
-vychází ze ztráty jistot, víry v Boha
1) je uznávána jen čistá existence člověka
2) vidí čl. ve světě úplně opuštěného Bohem=osamoceného
3) život je pro člověka břímě(starost) a vysvobození nalezne ve svobodě, kterou však  poznává až ve vyhrocených situacích(úzkost, smrt, strach)
4) čl.prožívá úzkost, strach, existenční starosti, tísně, deprese
-vrcholu dosáhl tento směr ve Francii
Albert Camus-francouzský prozaik, dramatik, publicista, filosof
                  -nositel Nobelovy ceny
-ve svých dílech se zabývá životní nesmyslností, lhostejností; člověk se proti osudu může vzbouřit, může proti němu bojovat
      dílo: Mor       – román-hodně depresivní dílo
         – popisuje chování lidí ve městě(symbolizuje svět)zamořeném morem
         – mor (nemoc či nějaký násilný režim)
      dílo: Cizinec – novela, vydána v době okupace
                  2 části: 1.č.: líčení, dějovost(lyrická část)
                               2.č.: filozofické myšlenky
                  – detailně líčené fyzické prožitky
      Hlavnímu hrdinovi a vypravěči románu Marsaultovi(úředník) zemře matka., necítí žádné city, necítí potřebu se s ní rozloučit. Na pohřbu potkává dívku Marii, do které se zamiluje. Román vrcholí procházkou Masaulta s Marií po pláži(strašné horko, fyzicky vyčerpaný), kde bezdůvodně zabije Araba.
      Druhý díl popisuje vyslýchání, život ve vězení a odsouzení k smrti.(necítí vinu ani lítost, čeká na smrt)
      Hrdina je ve společnosti cizinec-zůstává osamocen, nevěří v Boha, popírá lidské hodnoty, věří jen v existenci smrti.(představy normálního života, detaily pokoje, bez naděje, víry, přirozených lidských citů)
Jean Paul Sartre – filozof, prozaik, dramtik
                  – odmítl Nobelovu cenu za literaturu
                  – zabývá se lidskou existencí a svobodou člověka
                  – zajímají ho mezní situace v životě člověka
                  – soda náhod, reakce lidí
      dílo: Zeď – zeď je symbolem oddělenosti lidí, nutí je uzavřít se do sebe
– postavy se dostávají do krajních situací(jedině čl.dohnaný do krajní situace projeví svůj charakter)
– povídky-jednotící prostor:uzavřené prostory(cely, sklepy, pokoje..)
Muž odsouzen k smrti, schovával jiného muže, nechce prozradit, kde je. Jen z legrace řekl: „na hřbitově“ On tam skutečně byl-shoda absurdních náhod. Je smířen se smrtí.přehlíží svojí osobnost.
Jean Paul Sartre(filozofické, abstraktní) x Albert Camus(dějové)
Boris Vian – předchůdce amer. beatníků
                     – kritizuje Sarterův existencionalismus
                     – spíše parodující autor
– dílo: Pěna dní – proti Sarterovi
Francoie Saganová – zachycuje ve své próze existencialistický smutek, nudu,
                        – hrdinky představují opojení z tělesnosti a lásky, bezstarostného života, milostných dobrodružství, po jejich vypracování zůstává samota a smutek
Nový román
– nazýván též antirománem, základem je detailní popis, jde proti ději, proti postavě
– děj je subjektivní, není postava, není děj, není časová, příčinná souvislost, nejsou přesné osoby
– co vidíme, popřípadě vnímáme jinými smysly
Alain Robbe-Grillet – dílo: Žárlivost
Marguerite Durasová





