Česká poezie od přelomu 19. a 20. století do 20. let 20. století
protispolečenští buřiči – postoj prezentovali dílem i běžným životem, ovlivněni procesem s omladinou
S. K. Neumann – byl zasažen snad všemi směry
symbolismus a dekadence:Jsem apoštol nového žití – pokládá se za nadřazeného měšťákům
Sen o zástupu zoufajících – satan se stává personifikací radosti ze života
Satanova sláva mezi námi, Apostrofy hrdé a vášnivé
civilismus: Nové zpěvy – Zpěvy drátů a světel, Zpěvy z lomozu – oslava práce a technického pokroku
prol. poezie: Rudé zpěvy, Sonáta horizontálního života
za okupace: Bezedný rok, Zamořená léta
fejetony: S městem za zády
vzpom. Próza: Válečné civilistvo
Kniha lesů, vod a strání – přírodní lyrika, přírodu má člověk obdivovat
Viktor Dyk – Marnosti – pocity beznaděje, rozpor mezi touhou a skutečností, ctí pomoc slabším
Aporta inferi, Síla života
Pohádky z naší vesnice – insp. Hálkem, místo obrazu českého venkova obraz společnosti, ironické, protiměšťácké
Milá sedmi loupežníků – novoromantická balada, motivy odporu proti autoritám, nespoutanosti
Válečná tetralogie – sbírka společenské lyriky, hledá něco, na co se člověk může spolehnout – národ
Lehké a těžké kroky – před válkou a začátek; Anebo, Poslední rok, Okno – báseň Země mluví (země mluví
k národu, matka země mluví sama o sobě, porovnání matky země a syna národa, vše zlé se dá obnovit – jen nedat zemi, Ona zůstane, ale mělo by se bojovat za svou zemi, národ bez země zahyne)
Devátá vlna – sbírka intimní lyriky, rekapitulace svého života
Krysař – novoromantismus
Fráňa Šrámek – „básník mládí“ – oslava naplno prožitého života, lyričnost (impresionismus+symbolismus), vliv anarchismu
Života bído, přec tě mám rád – přes všechno tragické by člověk měl žít naplno
Modrý a rudý – reakce na jeho odvolání na frontu, říká že je modrý rezervista a rudý anarchista; antimilitaristické
Raport – zbytečnější smrt koně než vojáka, smrt člověka je normální
Píšou mi psaní – povolávací rozkaz, boj za něco, co nemá rád
Splav – oslava lásky, mládí, života …, touží po lásce, ale má strach, jaké to bude, až ji najde
román:Stříbrný vítr – dospívání studenta, zachycení přírody
drama: Měsíc nad řekou, Léto
soubor próz: Žasnoucí voják
Karel Toman – Torzo života – život stojí za to prožít, i když je nedokonalý
Sluneční hodiny – touha po řádu (příroda)
Měsíce – 12 básní věnované každému měsíci, reakce na válku, prolínání abstraktní a konkrétní roviny
Hlas ticha – reaguje na poválečný společenský vývoj a na vznik ČSR
Stoletý kalendář – motiv věčného koloběhu, završení jeho tvorby
František Gellner – Po nás ať přijde potopa – člověk by si měl užít života, dokud to jde, jakoby byl poslední den života
Radosti života – ironický pohled na to,co jsou životní radosti(ženy, alkohol, drogy);výsměch sobě samému X
smutek,čím prochází
Don Juan – flegmatický bohém, prostřednictvím jeho pohledu kritizuje společnost
Petr Bezruč – bard slezkého lidu, vl. jménem Vladimír Vašek
Slezské písně – sjednocující prvky – vyjadřuje pocity své i kolektivu, prolínání intimní a společenské lyriky, bojuje
proti národnostnímu a sociálnímu útisku
intimní: Já – báseň, autostylizace do barda – zpívá to, co trápí jeho lid
Škaredý zjev – symbolismus a dekadence, chování uhlobaronů k chudině
Jen jedenkrát – o svobodě, lítost nad tím, co neudělal
Leonidas – hledá něco kladného (antika); paralela, co bylo dříve a co je teď (marný vzdor)
sociální: Maryčka Magdonova – postavení horníků, rodin a vrchnosti
Ostrava – národní tématika
Kantor Halfar – trochu i národní, život kantora – chce učit česky a nesmí