Jaroslav Seifert
Nobelovka 1984 (zemřel 1986)
– opojný lyrik milostných veršů, ryzí český lyrik, lyrik lásky k Praze, k rodné zemi, láska k matce a k ženě, která ho doprovázela celým životem
– nar. na Žižkove v chudém prostředí => prvně proletářská poezie
– Devětsil, dětská poezie, pak za totáče podepisuje Manifesty
dílo: jediná próza: Všecky krásy světa – v 80. letech, autobiografické
– proletářská poezie:
dílo: sb. Město v slzách
– romantický lyrismus, vlastní prožitky, volný verš, básně vyplynuly z atmosféry doby a prostředí
dílo: sb. Samá láska
– „celou tu smutnou a ošklivou zemi přebásnit v krásné sladké roztoužení“
– poetismus: 1924
dílo: sb. Na vlnách TSF
– obšťastňuje, po jeho cestách po SSSR
dílo: sb. Slavík zpívá špatně
– rozloučení s poetismem
dílo: sb. Poštovní holub
– přechod k písňovému období, motiv domova, zvukomalebnost
– písňové, melodické období: – 30. léta, prav. verš, rým, refrén (opakování motivů), motiv, domova, lásky, ženy, matky, zvuková souhra – dlouhé samohlásky, jemná melancholie
dílo: sb. Jablko z klína
– subjekt. lyrika, nostalgie vzpomínek nad tušenými ale neprožitými krásami
dílo: sb. Ruce Venušiny
– bez přívlastků, metafory, jednoduché, krátké geniální verše
dílo: sb. Jaro, Sbohem
– nostalgie, hazardní smutek
– před válkou:
dílo: sb. Zhasněte světla
– katastrofa Mnichova – reakce na něj
dílo: sb. Píseň o vlasti
– ještě myšlenka obrany proti Německu, nevěda výsledku Mnichova
– období okupace: cenzura, během války se vrací k minulosti, Praze (K. M.), B. Němcové (V. B. N.), snaha posilnit českou státnost, vlastenectví
dílo: sb. Kamenný most
dílo: sb. Vějíř Boženy Němcové – motiv B. N.
dílo: sb. Světlem oděná
– motivy Prahy, sv. Vít, Karel IV.
dílo: sb. To kalné ráno
– reakce na smrt TGM, lehce před okupací
– po r. 1945:
dílo: sb. Přilba hlíny
– konec války, začíná doba míru, chaotická poválečná léta
– r. 1948: – rozdělení Evropy na bloky, útlum: psala se budovatelská poezie, černobílé vidění, Seifert se odmlčel na nějakou dobu a zastával statečné a klidné postoje
dílo: sb. Píseň o Viktorce
– lyr.- epická bás. skladba o síle a osudovosti lásky, paralela mezi Viktorkou a B. Němcovou (obě se oddaly) ; B. N. toužila po lásce, ale nikdy se jí nedočkala)
– r. 1954:
dílo: sb. Maminka
– naplněná vroucím citem, vyjádřená prostota a něha
– 60. léta: – nová tvůrčí perioda – zákl. životní existenc. úzkost, objevují se rozpory, střízlivé období
– nová témata pro rozpor. života
– změna formy: – už ne píseň, ale volný verš (prozaizovaný), už není melodie
– uvědomuje si přítomnost smrti,život. zkušenost
„Snad je možné bez lásky žít, však umírat bez ní je zoufalství“
dílo: sb. Koncert na ostrově (r. 65)
dílo: sb. Halleyova kometa, Odlévání zvonu (r.67)
dílo: sb. Morový sloup (r. 68)
– vyšlo v samizdatu, vzpomíná na přátele, popisuje úpadek po 68., úpadek mravů
dílo: sb. Deštník v Piccadelli
– r. 1984:
dílo: sb. Býti básníkem – poslední sbírka
Josef Hora
– Seifert vysoce hodnotil jeho verše
– začínal jako proletář. básník – etické verše, mravní, ne plamenné revoluční
– proletářská poezie:
dílo: sb. Pracující den
– vidí dělníka srdcem, tendenční, ne bojovné
báseň: Dělnická madona
– paralela bibl. příběhu o Marii, a Kristovi, 3 králové ???
– 30. léta: – vrchol jeho poezie, inspirovala ho návštěva SSSR, jeho nekonečnost, téma prožitku času, meditativnější poezie, subjektivizace poezie, chce aby po něm něco zůstalo
dílo: sb. Struny ve větru
– zkratkovitost výrazu, meditativní čtení
báseň: Čas, bratr mého srdce – složité obsahem, touha zastavit čas a život
báseň: Struny ve větru – zvláštní odlehčenost veršů, čistota veršů
– r. 36:
dílo: sb. Máchovská variace
– reakce na Mnichov:
dílo: sb. Jan houslista – spjatost umělce s rodnou zemí
– během okupace hodně překládal, hlavně z ruštiny