Lumírovci
tzv. škola kosmopolitní, skupina kolem časopisu Lumír, mladí spisovatelé – Julius Zeyer, Jaroslav Vrchlický,
-hlavní znaky a myšlenky lumírovců
1)zájem o vyspělou západní literaturu+ překlady literatury
2)snaha přivést českou literaturu na světovou úroveň, poznání filozofických a uměleckých proudů a směrů
3) obracejí pozornost na záp. Literaturu- přejímání námětů i forem
4) požadavek umělecké svobody, umění pro umění, formální vybroušenost
Jaroslav Vrchlický–významná osobnost české kultury 19.století, mluvčí generace Lumírovců, profesor, ovládal několik jazyků , ze kterých překládal, zasloužil se mimořádně o rozvoj české kultury,
-mimořádné tvůrčí schopnosti
dílo-inspirace Antika, soukromý život
-poezie dramata, překlady (FR, ITA,SPA) ze světové literatury(románská literatury
-psal také literárně kritické studie (9)
-nepsal prózu!
poezie -mnohotvárné dílo, různé náměty a formy, spousta filozofických názorů , milostný prožitek, smyslový prožitek, tělesné lásky
-forma veršů – zvukomalba, sdružené verše, dokonalá forma, precisní- přesný a pravidelný verš, slovosled podřizuje dokonalé formě, což je na úkor obsahu(odtažení PK a podstatného jména)
-verše – dlouhý verš – zdobení, protiklady, dokonalá precizní forma
lyrika -intimní – odráží jeho osobní život (zamilování, okouzlení, rodinné štěstí, manželská krize, drama, bolest)
-zvukomalebná, okouzlení ženou, není to platon. láska – popisuje postavu
-nadnesený styl, přesný rým, táhlá melodie, dokonalá forma („Co platno? – Srdce bolí!“)
-vše podřizuje dokonalé formě (slovosled,…)
-přesný rytmus, pravidelný verš, rým
-vynechával slabiky, předložky => trpí obsah (prázdný obal)
-Sny o štěstí
-Dopisy a rozmary
-Okna v bouři -Za trochu lásky šel bych světa kraj
-osamocený, zklamání, nedostatek lásky, protiklady + pomlčky (1. zápor – 2. klad)
-Jak táhla mračna – Má poetika
-Brevíř moderního člověka – Můj bože!
epika -chtěl obsáhnout v básnickém cyklu vývoj celého lidstva, zamýšlí se nad smyslem dějin
-Zlomky epopeje -sbírka
-dívá se na jednotlivé vývojové stupně, hist. události (Řecko, Středověk, Čechy…)
-ukázka – Jarní romance – prav. rytmus, střídavý verš
-vidí kladné i záporné stránky, lidstvo se vyvíjí, stagnuje i jde zpět
-vysoce hodnotí antiku
drama -Vrchlický jako dramatik příliš úspěšný nebyl
-neměl log. smysl
-psal hodně tragedie a komedie, ale ne všechna přečkala dobu
-Smrt Hippodamie – zhudebnil Z. Fibich, antický námět
-Noc na Karlštejně – komedie
překlady -Shakespeare, Hugo, Poe, Voltaire, Goethe…
Julius Zeyer -novoromantický básník a prozaik, který patří do generace Lumírovců
-narodil se Praze ve šlechtické rodině
-hodně cestuje
-začíná psát jako zralý muž
-návrat k romantismu
-náměty – a)historické (mýty a legendy), b)exotické (orient)
-snažil se ukázat krásu a ušlechtilost lidského ducha
-ve výrazu složitý, zdobné přívlastky, básnický jazyk i v próze
-próza je přerušována romantickými líčeními => próza je poetizovaná
dílo -Grizelda -lyricko-epická povídka
-obměněné staročeské vyprávění, období a děj: doba Pobělohorská,Grizelda je sirotek, který se z exilu vrací do Čech, avšak rodina u níž má být vychována se zmocnila statku její rodiny a snaží se Grizeldu vyhnat, při pomstě zapálí Grizelda statek a sama umírá
-Radúz a Mahulena -ze slovanské mytologie, pohádkové drama, zhudebnil J. Suk