Poezie po r. 1945
vývoj odpovídá společenskému
– tvoří gen. meziválečná
– problémy s publikováním
– prvně působí starší generace: Seifert, Holan, Hrubín, Halas, Nezval, Hora
Vladimír Holan
– složitý básník, trochu podobný Halasovi – bolestná generace
– samotář, introvert, originální
– meditace à rozjímání
– snaží se dostat k podstatě poznání skrz verš – poznat nepoznané
– složitá metafora, filosofické
– překladatel
– abstraktní pojmy, nové paradoxní vztahy ß nedůvěra ke slovům
– „jakou lžíci máš tolik nabereš“
– 30. léta:
dílo: sb. Vanutí – abstrakce, filosofie
dílo: sb. Blouznivý vějíř
dílo: sb. Září 1938 – reakce na Mnichov
– 40. léta:
dílo: epická skladba: Terezka Planetová
dílo: epika: Rudoarmějci – portrét rus. vojáků
– r. 48. – odmlčel se
dílo: Mozartiána – pocta, r. 63.
dílo: skladba: Noc s Hamletem – r. 64
– nejvýznam. bás. filosof. epická skladba čes. povál. poezie
– polytemat. skladba, najít podstatu poznání, básník by měl ukázat pravdivý obraz – i zlo
– zákl. rysy H. tvorby: tvořil v noci, vrací se k Hamletovi
– téma poznání: neexistuje, žijeme v přeludech
– je zde i pasáž o matce – největší vyznání mateřské lásky (matku má i vrah)
dílo: sb. Bolest
– názvy: otázky, básník se ptá, hledá
– básně: Jak?; Co asi čtla?; Ale
dílo: básně: Ptala se tě; Kdo jsi?; Na postupu; Není; I když;
dílo: báseň: Poznání
– “ Pluje-li život po proudu a smrt proti proudu – nemůžeme poznat ústí,
Pluje-li život proti proudu a smrt po proudu – nemůžeme poznat pramen“
dílo: sb. Sbohem? – 70. léta
František Hrubín
– básník bezprostředního prožitku, opojení životem, marnivá melodika