Poválečné drama americké a evropské
široké spektrum žánrů, Brodway – muzikály
Tennesee Williams
– snaží se psát psychologická dramata, tvorba spadá do 2 pol. 20. stol
„Bitva andělů“
– spojováni dvou mýtů, křesťanství a anticky
„Tramvaj do stanice Touha“
– setkání dvou postav, žena
„Kočka na rozpálené plechové střeše“
– Hl. p. žena – chce získat velkou část rodinného majetku ® předstírá těhotenství, chce majetek získat od tchána, který umírá na rakovinu
Evroposké drama
NĚMECKO
Beitolt Brecht
– psal kritické hry ® po nástupu nacistů ® exil
„Třígrošová opera“
„Matka Kuráž a její děti“
Absurdní drama
– autoři ukazují pocity odcizenosti a absurdity bytí ® ukazují ® nesmyslnost a neschopnost komunikace, omezen prostot (cesta, pahorek v pusté krajině) ® drama nemá klasické hrdiny ani děj, cíl ukázat prázdno a nicotu
Engene Jonesco
– Francouzský dramatik, rumunského původu
„ Plešatá zpěvačka“
– inspiruje se učebnicí angličtiny – absurdní rozhovory
„Židle“
– dvě postavy – stařeček a stařenka posupně zaplňují jeviště židlemi, nejprve hovoří s fiktivními postavami ® dále zaznívají různé zvuky ® na konci vyskočí z okna ® zůstávají jen židle, přichází hluchoněmý vypravěč, opět se ozývají zvuky – konec
Samuel Becket
– nositel Nobelovi ceny
„Čekání na Godota“
– dej se odehrává pod stromem u cesty – sedí tam dva tuláci – klaun Estragon a Vladimír
„Šťastné dny“
– žena je zahrabána do pasu v písku, postupně se boří ® čím víc se propadá tím víc rozhovor vázne
„Dech“
– trvá půl minuty – nádech a výdech