ROMANTISMUS
Francouzská buržoazní revoluce, lidé utíkají do přírody a samoty, důraz na city
Architektura – nepřichází s ničím novým, napodobuje (novogotika…)
Literatura – klade důraz na cit, kontrast vnitřní svět X okolní spol., romantický hrdina se nevyvíjí, ocitá se ve výjimečné situaci, ztotožnění s hlavní postavou
Anglie
George Gordon Byron – Childe Haroldova pouť – epos, silně autobiografické, hlavní hrdina je bojovník proti nesvobodě, cesta
po Evropě až do Malé Asie, vidí krásnou přírodu v kontrastu k utiskovaným lidem
básnické povídky – Korzár – člověk, který volí raději život mimo společnost, protože s ní nesouhlasí
Džaur – umírající člověk vyprávějící retrospektivně své životní osudy
filozofická dramata – Manfred – souboj dobra a zla v nitru člověka
Kain – odpor proti autoritě musí být doveden až do konce
satirický epos – Don Juan – kritika horní společenské vrstvy soudobé Anglie
Percy Bysshe Shelley – Odpoutaný Prométheus – veršované drama, boj dobra a zla, vzpoura proti autoritám – titanismus
Óda západnímu větru – motivy svobody se prolínají s přírodními
Walter Scott – Jezerní panna – historie slouží jako prostředek pro kritiku přítomnosti
Waverly – mladý Angličan má potlačit povstání ve Skotsku – rozpor – přísaha králi X Skotové jsou v právu
Ivanhoe – děj za vlády Richarda Lvího srdce; střet normanké a saské kultury; Ivanhoe – Sas, má rytířské ctnosti
Nevěsta z Lamermooru – dlouhé a popisné pasáže
Emily Brontheová – Na větrné hůrce
Německo
Novalis – Hymny noci – plné kontrastů (světlo je ve dne i v noci), oslava světla, tělesné lásky
Bratři Grimmové – pohádky
Heinrich Heine – Kniha písní – reflexivní lyrika, po romantickém postoji sebeironický postoj
Francie