30. Vývoj v české poezii od 60. let do současnosti
-1969 začínají represe
– 1970 – převrat ve společnosti, umění a životě normalizace
literáti: a) ti, co podlehli ideologii (někteří jen naoko)
b) zakázaní – samizdat, exil
– 1972 – nový SČS – v čele Jan kozák – naostalinistická opatření, likvidace nepohodlných autorů, v syndikátu zůstala 1/6 původních autorů
– likvidace nezávislých časopisů
– Charta 77 – požadavek, aby režim dodržoval listinu lidských práv a svobod – Havel, Patočka, Hájek
– 80. léta – spousta lidí nepuštěna zpět do vlasti
skupiny:
1) skácelovsko – floriánská generace – starší autoři, osvědčení, oficiální
2) sýsovsko – Žáčkovská generace oficiální mladší autoři, ale na tak dobří; Sýs, Žáček, Černík, skarlant, Cincibuch
80. léta – generace osamělých běžců – píší do šuplíku
Mladá poezie hledání – Štrob, Fišerová, Antošová, Salaqvardová
Reflexivní filozofující a hledačská – písničkářská forma, částečně oficiální velmi populární
Karel Sýs (1946)
– obliba Nezvala
– drsné erotické náměty
Newton za neúrody jablek
Pootevřený anděl
Dlouhé sbohem – z dětství
Nadechni se a leť – tíživost doby, technický rozvoj
Americký účet – rodina, domov
Stroj času – pásmo, polytématická bilance
Poštovní holubi paměti – výbor
1989 zahraničí
Jiří Žáček (1945)
– humor, satira, hravost, melodičnost
– experimenty, satiry, epigramy
populární
Ráno moudřejší večera – navazuje na Halase a Nezvala, fantazie, parodie
Anonymní múza – jazykové hříčky
Mezi řečí – kritika vztahů ve společnosti, komplexní chápání světa
parodie, epigramy: Okurková sezóna, Ptákoviny
pro děti: Aprílová škola, Slabikář
Petr Skarlant (1939)
– harmonie, smutek
– 1968 emigrace
– po návratu vzor, citlivá poezie, „novodobý Seifert“
Vyřezávaný osel
Hebká kůže – láska, něha, sblížení
Paříž, Paříž – vidění světa, umělecky přitažlivá města X domov
Kdo jde po dně budoucího jezera – svatební cesta po Itálii
Ústa spojená pro štěstí
Mimoúrovňové křižovatky – civilizovaný svět
Průvodkyně cizinců – tradice, životní moudrost
próza: autobiografické- Věk slasti
Věk náruživosti
Michal Černík (1943)
– idylik a harmonizátor, vážnost, hloubka
– návrat k rodinným kořenům
Náhradní krajina – inspirace Polabím
Sklizeň srdce – milostné motivy + příroda
Daleko stín, daleko sad – verše otci a matce
Mezivěk
Rozečtený život – dobové politické monotéma
pro děti: Kdy má pampeliška svátek
Kocouří knížka
reportáže a črty: Tráva roste až k moři
Deset tisíc píšťalek