František Halas (1901 – 1949)
citlivý, životní protiklady, tragičnost, pesimismus
– redigoval Pásmo, spoluzakladatel brněnského Devětsilu
– vliv Mahena a Johna
– promyšlené básně, precizní, intelektuální
válečný odboj, předseda Syndikátu
– uštván k smrti
originalita, jedinečnost, dobrý způsob vyjadřování
Sépie – poetismus, téma hřbitova, smrti a noci
Kohout plaší smrt- inspirace anglickou poezií, kohout – symbol= konec noci začátek dne,
meditativní prvky, spiritualismus, zaměření na subjekt, podoba s Bieblem
Tvář, Tiše, Hořec – život a smrt, těžký úděl, dětství, láska, návraty, víra, smrt, snesitelnost a nesnesitelnost bytí, nedůvěra
Dělnice – determinismus, vzpomínky (bolestivé, zemřela, když mu bylo 7 let) na matku, oslava její vnitřní síly
Staré ženy – o stáří, když už vše pominulo, nadčasové, detaily – oči, ruce, ústa
Dokořán – otevření se, optimismus, dění kolem něj – španělská válka, fašismus
vrchol tvorby: 1938 – 42, modernismus + klasická poezie, silné myšlenky řečeny prostě
Torzo naděje – mobilizace, Mnichov, biblické motivy, víra, parafráze dětských říkanek,
experimenty, monumentální patos
Naše pan Božena Němcová – k výročí narození, síla života, symbol nezlomnosti a české řeči, paralela mezi osudem B. Němcové a českého národa
Ladění – reakce na narození syna, štěstí, optimismus, říkanky
Já se tam vrátím – lyrizovaná próza, subjektivně laděný popis, líčení
V řadě – propojení myšlenek, filozofická meditace, oběti války, blízko k Demlovi
A co? – posmrtné, ptá se po osudu básníků,