NĚMECKO
– v Německu, které bylo velmi krutě zasaženo válkou, se rozvíjí zejména expresionismus. Přesto se však v oboru umělecké prózy proslavili zejména autoři tvořící v duchu humanismu, kteří dále rozvíjeli tradice realistického románu.
Thomas Mann – patří k největším humanistickým autorům své doby. Za své dílo obdržel Nobelovu cenu. Pocházel ze staré zámožné rodiny. V roce 33 je nucen pro svůj židovský původ opustit Německo.
– zejména prostředí, ve kterém vyrostl ho inspirovalo k napsání generačního románu Buddenbrookovi, ve kterém popisuje vzestup a pád podnikatelské rodiny.
Erich Maria Remarque – patří k nejčtenějším autorům 20. století. Prožil dramatický a dobrodružný život, který mu byl inspirací v jeho tvorbě. Jeho otřesné zážitky z fronty WWI ho inspirovaly k napsání prvního románu Na západní frontě klid. Toto dílo patří k nejznámějším románům vůbec. Své renomé si vydobyl zejména díky úžasné autentičnosti a reálným popisováním otřesných zážitků z fronty. Hlavní postavy představuje parta mladých kamarádů, kteří společně bojují. Postupně ztrácejí veškeré životní iluze, protestují, ale hlavně se snaží přežít. Volným pokračováním je román Cesta zpátky, kde líčí návrat lidí zničených válkou zpět domů. V této linii tvorby pokračuje i v románu Tři kamarádi. V reakcích na aktuální společenské dění pokračuje i po válce, kdy v románu Černý obelisk kritizuje situaci v Německu po WWI. Druhou světovou válku popisuje v dílech Jiskra života, Čas žít, čas umírat aj.
Lion Feuchtwanger – patřil k autorům historických románů. Zaměřoval se především na židovskou problematiku a postavení židů v průběhu historie. Mezi nejznámější díla patří např. Židovka z Toleda, trilogie Židovská válka. Romány Lišky na vinici a Bláznova moudrost se odehrávají během francouzské revoluce aj.
Bertolt Brecht – dramatik, tvoří v duchu socialistického realismu. Byl nesmiřitelným kritikem fašismem. Přišel s novou koncepcí divadla – tzv. epické divadlo (ruší divadelní iluzi, nutí diváka přemýšlet a zaujímat postoje, toho dociluje pomocí zcizovacích prostředků – divák je oslovován ze scény, písně, mezihry, mezihry, ve kterých líčí diváky přemýšlet). Nejznámější díla představují hry Žebrácká opera, Matka kuráž a její děti (zpracovává putování matky a jejich dětí za vojsky WWI, táhne s sebou vozík se zbožím, které prodává vojákům, postupně přichází o všechny děti, vozík je pořád těžší = těžký životní úděl)