Starověká Čína
– výroba papíru, hedvábí, první knihtisk
– písmo vznikalo z obrázků (piktogramů), zjednodušovalo se ve znaky (z 50 000 se běžně používalo okolo
3000)
– písmo bylo nejprve opisováno na želví krunýře a kosti. později na bambusové destičky a na hedvábí
– filozofie není spjata s náboženstvím
Konfucius (551-479 př. n. l.)
– KONFUCIONISMUS – středem této filozofie byl člověk
– vychází z humanismu a harmonie společnosti
– řád je postaven na stálé neměnné společnosti
– ideálem je dobrý a ušlechtilý člověk, proti násilí
– hl. bodem této filozofie je péče o člověka
Hovory – lit. dílo
– napsáno žáky Konfucia (Mistr pravil…)
– racionalistická (na rozumu založená) filozofie, klade důraz na lidskost
TAOISMUS (tao = cesta)
– přírodní filozofie, člověk by měl žít v dokonalém souladu s přírodou
– popírá rozumovou funkcikonfucionismu
– hl. představitelé: Lao-ć, Čoung-ć
– principy přirozeného dění, plynutí času, nevměšování se do mezilidských vztahů…
-čínské básnictví a krásná literatura-
Kniha písní (Antologie)
– převažuje lyrika, převládají čtyřslabičné verše, vliv lidové písně
– součástí je pět klasických knih (K. proměn, obřadů, dokumentů, Letopisy jar a podzimů)
– rozděleno do tří velkých celků
– obsah: básně opěvující předky, přípravy boje
– částečně čerpáno z mytologie
– základní stavební kámen čínského vzdělání
Mýtus o pastýři a pradleně
– o zamilovaném páru, který se mohl vidět pouze jednou za rok
Starověká Persie
Avesta
– typická ukázka staroperského náboženství
– má více autorů
– původně šířeno ústním podáním
– obsahuje mýty, vzývání božstev, chvalozpěvy zlomky epiky, zákoník, lyrické písně
– vysoká literární úroveň