Čechy 3
Holoubek-žena otrávila svého muže, nakonec ji trápí svědomí a ona se sama utopí
Záhořovo lože-osud je nakonec překonán, příběh muže, který spáchal řadu hříchů, ale potom učinil pokání – asi 90 let žil jako poustevník a dosáhl odpuštění
Karel Hynek Mácha-(1810-1836) pocházel z Prahy, studoval filozofii a práva, začal pracovat jako advokátní praktikant v Litoměřicích, tam asi po měsíci pobytu zemřel při hašení požáru, velmi rád se toulal přírodou, nejraděj navštěvoval opuštěná místa a staré zříceniny (maloval je do svého deníku, odkud je známe my), velmi rád se toulal přírodou kolem Bezdězu (Máchův kraj), dvakrát navštívil Krkonoše a jednou severní Itálii (cesty podnikal pěšky), amatérky hrál divadlo, seznámil se s Lori (Eleonorou) Šomkovou, která se měla stát jeho ženou, měli spolu syna, ale Mácha zemřel v den svatby, v polovině 30. Let obdivoval revoluční hnutí v Polsku a pomáhal polským uprchlíkům, pohřben byl původně v Litoměřicích, ale v roce 1939 po obsazení pohraničí němci byl slavnostně převezen do Prahy na Vyšehrad (česká demonstrace proti Němcům), rád provokoval společnosti chováním, oblečením, skutečná podoba není známa, původně psal německy, později česky
Křivoklát-próza, o přátelství Kata a krále Václava IV, které spojovala osamělost, zamýšlel napsat čtyřdílný cyklus Kat, ale stihl napsat jen první díl Křivoklát
Cikáni-román, spousta zápletek, intrik, charakteristicky vyjímečné romantické postavy
Pouť Krkonošská-próza, využívá vlastní inspirace z cest do Krkonoš, povídka
Márynka-povídka, čerpá z vlastního zážitku, kdy se setkal s velmi krásnou a nadanou klavíristkou, která byla velmi nemocná a chudá, nakonec umírá Máj-rozsáhlá lyrickoepická báseň, má 4 zpěvy a 2 mezizpěvy, v roce vydání (1836) nebyl Máj pochopen a byl ostře kritizován, vytýkalo se mu, že nevěří v posmrtný život a že je málo vlastenecký, což nebyla pravda, protože Mácha používá velice dokonalou češtinu, svůj vztah k vlasti dává najevo i při popisu přírody, zachycuje její podobu v různých denních, nočních i ročních dobách, využívá barevnost, kontrast světla a stínů, byl pochopen o 20 let později