ČESKÉ DIVADLO 2. POLOVINY 19. STOLETÍ 2
se o mlynáře začne zajímat a zjistí, že mu zbyla jedna povinnost – musí svítit cestou k loveckému zámečku vládci panství, tím pádem musí svítit i kněžně a správci se tak otvírá cesta k Haničce (zajímá se o ni i vodník), když pro ni přijde dráb, vyskočí oknem a uteče do lesa, kde ji schová lípa, kterou chce správce porazit, posléze se ukáže, že vše se dělo bez vědomí kněžny – ta nakonec zakáže porazit lípu, zastaví pronásledování Haničky a vyváže mlynáře i z poslední povinnosti, mlynář si vezme Haničku za ženu, dobro vítězí a zlo je potrestáno, Vojnarka – divadelní hra z venkovského prostředí, realistická hra, která má zachytit motiv nešťastné lásky a osud ženy na českém venkově
GABRIELA PREISSOVÁ – představitelka realistického dramatu. Náměty z moravského slovácka – z venkova, Gazdina roba, Její pastorkyňa, její nejvýznamnější hry, byly natolik zajímavé, že byly zhudebněny – opery, znala ruskou literaturu, náměty si vypůjčila. Preissová zavádí nový prvek, začíná pracovat s psychologií postavy
ALOIS A VILÉM MRŠTÍKOVI – Maryša – děj se odehrává ve venkovském prostředí (Morava), hra kritizuje praktiky na venkově – rodiče rozhodují o sňatcích svých dětí, z důvodu, aby se měly lépe, donutí Maryšu, aby si vzala zámožného, ale staršího muže, manželství je od počátku nešťastné, hádky apod., nakonec Maryša svého manžela otráví, hra končí zatčením Maryši, příběh má reálný základ
– na konci 19. stol české divadlo vedle realismu ovlivňují i změny ze Z Evropy – symbolismus a impresionismus, české divadlo je svázáno vlasteneckými tendencemi, situace se mění po vzniku samostatného Československa – v době, kdy Evropské divadlo prochází krizí – začíná mít konkurenci ve filmu