Světová literatura 20. století Poezie
Období meziválečné i poválečné, představitelé poezie, prózy i dramatu (hlavně na základě vlastní četby)
Poezie
Vznikl velký počet nových uměleckých směrů, většinou měli mezinárodní charakter, velmi často byly používány i v jiných uměních (malířství), směry byly velmi experimentální, dál se používal impressionismus a symbolismus (poetismus)
Futurismus-futurus(budoucí), vznikl před 1.světovou válkou v Itálii, tvůrcem je italský básník a dramatik Marinetti (Osvobozená slova), nejčastějším tématem byl pokrok a budoucnost, často psali o vynálezech, technice a moderních strojích, odmítli dosavadní způsob psaní a měli používat „osvobozená slova“ (odmítali zapojit slova do větně stavby, interpunkci, často používali volný verš), nejvíce se rozšířil v Rusku
Civilismus-podobal se futurismu, tvůrce je asi Walt Whitmann a Emil Verbasen, hodně se užíval v české poezii
Imažinismus-do jisté míry je opakem futurismu, soustředil se na popisování přírody a poklidného života na vesnici
Dadaismus-vznikl v průběhu 1.světové války ve Švýcarsku, reakce na probíhající válku, na protest proti válce zdůrazňovali radost, veselí, pohodu, popíral logiku, často směroval k nesmyslnosti, umění mělo být naivní a zcela bezprostřední, důkazem je název (slovo dada našli při náhodném otevření slovníku, je to francouzské označení pro koníčka v dětském žvatlání), určitou nadsázkou bylo autorům doporučeno, aby báseň prokládali náhodně seřazených novinových výstřižků – rumunský básník Tristan Tzora
Expresionismus-podstatou je vyjadřování osobních prožitků a pocitů, pod vlivem 1.světové války, to byly pocity hlavně záporná (strach, nejistota, zoufalství), autoři užívali citově zabarvená slova, hojně se užívala nadsázka, malířství (Paul Gaugnin)
Surrealismus(=nedrealismus)-vznikl ve 20.letech ve Francii, tvůrci (Louis Aragon, Andre Breton, Paul Eluarde), ovlivněn filosofií Fridricha Nietzscheho a psychologií Zigmunda Freuda (lidské chování řízeno podvědomím), autoři podle toho vypli rozum a řídili se podvědomím, ve kterém se vybavovaly různé asociace=automatické psaní, vznikala tak nemyslná spojení, což nebylo na závadu, protože cílem bylo upoutat čtenáře, malířství (Španěl Salvador Dali)
Kubismus-byl umělecký směr používaný v malířství, cubus (krychle), malíři neuznávali perspektivu, ale zobrazovaný předmět rozkládali na částice a zobrazovali ho z různých stran, malíři (Pablo Piccaso, Bohumil Kubišta, Emil Filla)
Kubofuturismus-tento pojem se používá spíše v literatuře, spojení dvou směrů, autoři rozkládají výpověď o jedné věci na samostatné obrazy, zachycují věci z různých úhlů pohledu, v různém čase, míchají různé náměty