Vývoj naší žurnalistiky
Publicistický styl a jeho charakteristika, nejvýznamnější periodika a osobnosti od doby národního obrození – např. novinářská tvorba Tyla, Havlíčka, Nerudy, Čapka a dalších autorů
Publicistický styl se používá ve sdělovacích prostředcích, jeho hlavní funkcí je:
1.informovat o nějaké aktuální události (kultura, ekonomika, politika, sport)
2.přesvědčit čtenáře (diváky, posluchače)
těmto funkcím je podřízen jazyk publicistiky, používá hodnotící výrazy, používá citově zabarvená slova, používá zvolací věty, řečnické otázky, aktualizace textu a výrazů (běžný výraz je použit novým, neobvyklým způsobem nebo v nějakém neobvyklém spojení, cílem je oživit text a učinit ho zajímavější – dopravní infarkt, vážně, ale převážně nevážně), automatizace výrazů (určitý opak aktualizace, užívá ustálených spojení a vět, má za úkol usnadnit orientaci v textu a aby to nové vyniklo), pozor na nic neříkající fráze,
Úprava: musí být působivá, nápaditá, využívá fotografie, obrázky, různá typy písma, nadpisy, v mluveném textu je třeba nutná spisovná artikulace (síla a zabarvení hlasu)
Konkrétní noviny:
a)denní tisk-Právo, Mladá Fronta Dnes, Svobodné slovo, Zemské noviny
b)profesně-Hospodářské noviny, Učitelské noviny, Vesmír
c)regionální-Děčínský deník, Hlas severu, AZ noviny, Výběžek
d)časopisy-Bravo, Čtyřlístek, Květy, Crew
Publicistické pořady: Televizní noviny, Na vlastní oči, 7 čili sedm dní, V pravé poledne, Kotel, Áčko, Občanské judo