ČINOHERNÍ STUDIO V ÚSTÍ NAD LABEM
Toto divadlo se může pochlubit mnoha osobnostmi, z nichž jmenujme zejména dramatika KARLA STEIGERWALDA a rovněž dramatika ALEXE KOENIGSMARKA.
K. Steigerwald podal ve svých hrách nelichotivý obraz konstantních vlastností českého člověka, tedy bezzásadový kariérismus, falešné vlastenčení a egoistické prospěchářství. Nejlepší jsou hry Dobové tance, Foxtrot, Neapolská choroba a Nobel.
A. Koenigsmark napsal hry Ostrovy zdánlivé, Kdo mluví s koněm, Mňau aneb Ach Thalie či Tlalok aneb Čert ví, jak na to.
SKLEP
Divadlo, které se veřejnosti představilo na konci 70. let a které přitahovalo především mladé diváky. Hlavními protagonisty byli MILAN ŠTEINDLER, DAVID VÁVRA, TOMÁŠ VOREL a TOMÁŠ HANÁK.
Nejznámější hry – Muzikál, Chemikál (mezi prvky) – organická epopej o nenaplněné touze, Carmen – parafráze opery Jiřího Bizeta, Mlýny aj.
Sklep se s dalšími 4 divadelními soubory stal novým dramatickým fenoménem 80. a 90. let (Baletní jednotka Křeč, Recitační skupina Vpřed, Výtvarné divadlo Kolotoč a pantomimický soubor Mimóza). Obecně byly tyto postmoderní scény známé jako Pražská pětka. Její umělecké působení se neomezilo jen na divadelní jeviště, ale přeneslo se také do filmu – Kopytem sem, kopytem tam (V. Chytilová), Pražská pětka (T. Vorel), Kouř (T. Vorel), Don Gio (Š. + M. Cabanovi). Samotný M. Šteindler režíroval například divácky úspěšnou komedii Vrať se do hrobu.