USA
– Edgar Allan Poe (1809-1849): prozaická tvorba: Zánik domu Usherů (1839): gotický román ; povídky Maska červené smrti (1842) a Zlatý brouk (1843)
Havran (1845): báseň; Filosofie básnické skladby (1846): souvisí s Havranem
– Nathaniel Hawthorne (1819-1891): Šarlatové písmeno (1850): 1. skutečný americký román, fenomén amerického puritanismu, téma hříchu a trestu, fantasické prvky
– hříchem je cizoložství Hester Prynnové, která musí nosit šarlatové písmeno A . Její milenec je puritánský kněz Arthur Dimmesdale s ní má dceru Perlu. Hester se k tomu přiznává, ale tají jméno milence. Paradoxem je, že největším hříšníkem je podvedený manžel Roger Chillingworth, který má téměř hypnotickou moc na knězem a přivodí jeho zkázu.
– Herman Melville (1819-1891): Bílá velryba (Moby Dick, 1851): předchůdce postmoderní prózy, epopej o zápase člověka s přírodou i se zlem v sobě samém – zuřivá honba kapitána Achaba za velrybou, která mu kdysi ukousla nohu (pro něj ztělesněním satana); rovnoprávnost bělocha, indiána a tichomořského ostrovana, encyklopedie velrybářského povolání
– postavy: první důstojník Starbuck (pragmatický, opak Achaba), druhý důstojník Stubbes (hazardér), harpunář Kvíkveg
– Harriet Beecher-Stowe (1811-1896): Chaloupka strýčka Toma (1852): strašně zamotaný příběh o putování otroka Toma od jednoho vlastníka k druhému a rodině otroků, která uteče do Kanady. Tom nakonec zemře, protože neprozradí, kam utekly dvě otrokyně. Mezi otroky jsou různé netušené příbuzenské vztahy, neboť rodiny bývají často rozdělovány.
– tedy odsouzení otroctví → logicky vzbudilo diskuzi o oprávnění otrokářství