PROKLETÍ BÁSNÍCI
– každý z nich měl velmi osobitou poetiku, předchůdci symbolismu
– Jean-Artur Rimbaud (1854-1891): v dětství rozchod rodičů → matka se upnula k němu, tvrdá výchova → vyrůstá jako nešťastné, izolované dítě, odmítá autority a školu
– v 16ti utíká poprvé do Paříže, kde se chtěl účastnit politického dění kolem Napoleona III. (2 měsíce přežil absolutně bez ničeho)
– krátce po návratu domů opět utíká (pro změnu se chtěl účastnit bojů komuny), v této době píše svá první díla
Dopisy vidoucího (1871): názory na politiku, filosofii a umění; odmítá romantismus i parnasismus ( i Baudelaira), „inspiraci získá jen člověk, který se dokáže vytrhnout do jiného vnímání“ (halucinace, sny)
Parnas = sídlo mytologických múz
Opilý koráb (1871): nikdy neviděl moře, personifikovaný koráb, který nikým neřízen brázdí oceány; některé parnasistní znaky (např.pravidelné alexandríny) obraz v neustálém pohybu , jediný velký lyrický obraz
– na rozdíl od parnasistů tvoří tříšť obrazů