Moderní básnické směry mezi dvěma válkami v české literatuře Proletářská poezie
Vznikla v 1.polovině 20.let, zabývala se sociálními problémy, hlavně prací a životem dělníků a jejich rodin, jejím cílem bylo upozornit na problémy a pokusit se o jejich nápravu, byla velmi jednoduchá, srozumitelná, aby ji pochopili i obyčejní lidé, básně byly často určeny pro kolektivní čtení (na schůzkách), řada básní měla přímo agitační charakter, program sestavil umělecký spolek Devětsil, který mě své vlastní časopisy (Proletkult,Kmen,Červen), redaktorem všech byl S.K.Neumann
Stanislav Kostka Neumann-
1,anarchistická-tvorba do 1. Světové války, Nový kult, hnutí omladina, sbírky byly ovlivněny symbolismem, názorně zde převládají anarchistické naděje
Satanova sláva mezi námi+Apostrofy hrdé a vášnivé+Jsem apoštol nového žití-ostrá společenská kritika
2,vitalistická
S městem za zády-soubor fejetonů, zachycoval příhody venkovanů a vlastní zážitky
Kniha lesů, vod a strání-sbírka přírodní lyriky, oslavuje život a moravskou přírodu, kde v té době žil
3,civilismus
Nové zpěvy-
Chvála rotačky, Zpěvy drátů
4,milostná lyrika
Láska
5,proletářská
Rudé zpěvy
Staří dělníci-vyzdvihuje jejich aktivitu, činorodost, oslavuje jejich práci
6,30.léta-ovlivněna hospodářskou krizí a nástupem fašismu, společensko-politická lyrika
Srdce a mračna, Sonáta horizontálního žití
7,poválečná-ovlivněn prožitím války, vlastenecké verše
Bezedný rok-1938, počátek okupace
Zamořená léta-doba okupace
Jiří Wolker-(1900-1924) pocházel z měšťanské rodiny z Prostějova, studoval práva, ale onemocněl tuberkulózou a předčasně umírá
1,poezie
Host do domu-projevil se vliv vitalismu, verše jsou většinou optimistické, nevnímal ještě problémy kolem sebe, psal o obyčejných předmětech, které obklopují člověka polidšťoval je, hovořil s nimi
Poštovní schránka, Věci, Pokora
Svatý kopeček-samostatná tématická skladba, poutní místo, byl inspirován vzpomínkami na své prázdniny, které trávili s rodiči na svatém kopečku v blízkosti Olomouce, v textu se poprvé objevují náznaky vážnějšího pohledu na život, když si díky kamarádům z dělnických rodin uvědomuje, že na světě existuje také bída, dílo tvoří přechod k proletářské poezii, psáno formou pásma