Romány deziluze
Milan Kundera (1929)
– do literatury vstoupil nepříliš zdařilou poezií
– proslavil se jako autor románů a dramat a též jako autor esejů o literatuře (Umění románu, Zrazené testamenty)
Směšné lásky
soubor povídek, ve kterém využil lehké hravosti námětů a ironizovaného a komentovaného vyprávění
jednotlivé povídky jsou provokací strážců ideologických a mravních ideálů
navzájem jsou spojeny tématy mystifikace, lidské identity, směšných milostných vztahů
Žert
román je vystavěn na hlavním příběhu Ludvíka Jahna, který z legrace pošle pohlednici dívce, na níž ironizuje marxistické učení; tento zdánlivě nevinný žert však rozběhne celou řadu neblahých událostí: Ludvík je vyloučen ze studia i ze strany, je odveden na vojnu atp.; po letech se pokusí o další žert, který se však nakonec též obrátí proti němu: svede ženu svému bývalému spolužákovi, který způsobil jeho nedobrý životní osud, jenže netuší, že ten o svou ženu vlastně nestojí
ve vyprávění událostí příběhu se střídají čtyři postavy, každá přitom vypráví svým osobitým stylem
románový příběh je proložen filozofujícími esejistickými pasážemi
– v 60. letech Kundera napsal též dramata:
Majitelé klíčů
Jakub a jeho pán
Ludvík Vaculík (1926)
– proslavil se románem:
Sekyra
autor ztvárnil osudy pražského redaktora, který se v kritické situaci vrací na rodné Valašsko, aby načerpal další životní sílu; navrací se tak i k hodnotám, které mu předával jeho otec, ačkoli se ve vzpomínkách utvrzuje, že neměl vždycky pravdu
autor románem vyslovil nepřímou kritiku tehdejší mocenské ideologie
Vaculík využívá značné škály jazykových prostředků (valašské nářečí, spisovnou češtinu, nespisovné výrazy apod.) a prolínání časových rovin, čímž dosahuje větší dynamičnosti románu
Jaroslav Putík (1923)
Smrtelná neděle
román, ve kterém autor vylíčil krizi protagonistky, kterou způsobila změna náhledu na její životní zkušenosti a prožité události
Brána blažených
román je vyprávěn hlavním hrdinou, který s ironickým tónem líčí své i generační prohlédnutí falešnosti ideálů, které vyznával
Alexandr Kliment (1929)
Marie
novela, kterou vstoupil do literatury
příběh rozpadajícího se manželství z pohledu ženy
Hodinky s vodotryskem
povídky, ve kterých autor odhaluje skrytou skutečnost skrze narušení běžného chodu událostí
Eva Kantůrková (1930)
Smuteční slavnost
podala kritiku doby, kdy docházelo k násilné kolektivizaci nařízené komunistickou mocí
postojem obyvatel ke dvěma zemřelým, komunistickému funkcionáři a sedlákovi, jenž byl připraven o majetek, vyjádřila také vztah k tehdejší politické situaci
Přítelkyně z domu smutku
pozdější román, pro který čerpala námět z vlastních vězeňských zkušeností
Ivan Klíma (1931)
Hodina ticha
v tomto románu autor využil příběhu typického pro budovatelský román: pražský geometr přichází do zaostalého kraje, aby tam postavil vodní dílo
budovatelský optimismus však Klíma zpochybňuje otázkami po smyslu
román je vyprávěn rozmanitým způsobem (příběhy postav jsou prokládány intermezzy atp.), čímž je narušen jednoznačný výklad světa