Literatura emigrantská
Jan Ámos Komenský ( 1592 – 1670 ) – vystudoval na kněze v Německu
– po studiu učil na Moravě na českobratrských školách
– po Bílé hoře se skrýval
– 1628 emigroval do Polska, v Lešně strávil většinu svého života – zvolen biskupem Jednoty bratrské
– pobýval v Německu, Uhrách,v Anglii založil akademii věd
-představuje spojení reform. tradice s renesančními ideály
– psal česky a latinsky
díla: 1) umělecká: Listové do nebe – psány formou dopisu
-reší stav chudých a bohatých , které rozsuzuje Kristus
Labyrint světa a ráj srdce-alegorický spis
– satirická alegorie světa (jako města)s postavou poutníka = vzdělance (autor )
– poutník má dva průvodce městem -Všezvěd Všudybud= touha po poznání, táhne poutníka k pravdě
– druhý průvodce Mámení- nasazuje poutníkovi růžové brýle
– poutník poznává všechny stavy a zaměstnání – ostrá kritika společnosti
– 2. část: návrat do vlastního srdcea k Bohu = záchrana
2) pedagogické: psány v Polsku, Švédsku. Maďarsku, Německu, Anglii
Velká didaktika -zásady moderního vyučování a výchovy- např. vyučování zdarma a v mateř. jazyce, důraz na praxi
– výchovu a vyučování dělí do 4 etap po 6ti letech: 1) do 6ti let-dětství: hlavně citová výchova v rodině
2)do 12ti let- chlapectví: škola v českém jazyce
3)do 18ti let- dospívání( jinošství): škola v latině
4) mužný věk: studium na akademii, universitě,důraz klade na cestování
Informatorium školy mateřské
Brána jazyků otevřena
Svět v obrazech (Orbis pictus)
– pedagogické zásady:názornost, posloupnost( od jednodušího k obtížnějšímu),zásada aktivity, trvalost: 3 zásady zapamatování:1) opakování, procvičování, zkoušení
2) zapisování
3)pochopení
3) pansofická: pansofie = vševěda, obsahuje veškeré vědění
Všeobecná rozprava o nápravě věcí lidských – přehled lid. poznání