Poválečné drama americké a evropské
široké spektrum žánrů, Brodway – muzikály
            Tennesee Williams
– snaží se psát psychologická dramata, tvorba spadá do 2 pol. 20. stol
            „Bitva andělů“
– spojováni dvou mýtů, křesťanství a anticky
            „Tramvaj do stanice Touha“
– setkání dvou postav, žena
            „Kočka na rozpálené plechové střeše“
– Hl. p. žena – chce získat velkou část rodinného majetku ® předstírá těhotenství, chce majetek získat od tchána, který umírá na rakovinu
Evroposké drama
NĚMECKO
            Beitolt Brecht
– psal kritické hry ® po nástupu nacistů ® exil
            „Třígrošová opera“
            „Matka Kuráž a její děti“
Absurdní drama
– autoři ukazují pocity odcizenosti a absurdity bytí ® ukazují ® nesmyslnost a neschopnost komunikace, omezen prostot (cesta, pahorek v pusté krajině)  ® drama nemá klasické hrdiny ani děj, cíl ukázat prázdno a nicotu
            Engene Jonesco
– Francouzský dramatik, rumunského původu
            „ Plešatá zpěvačka“
– inspiruje se učebnicí angličtiny – absurdní rozhovory
            „Židle“
– dvě postavy – stařeček a stařenka posupně zaplňují jeviště židlemi, nejprve hovoří s fiktivními postavami ® dále zaznívají různé zvuky ® na konci vyskočí z okna ® zůstávají jen židle,  přichází hluchoněmý  vypravěč, opět se ozývají zvuky – konec
            Samuel Becket
– nositel Nobelovi ceny
            „Čekání na Godota“
– dej se odehrává pod stromem u cesty – sedí tam dva tuláci  – klaun Estragon a Vladimír
            „Šťastné dny“
– žena je zahrabána do pasu v písku, postupně se boří ® čím víc se propadá tím víc rozhovor vázne
            „Dech“
– trvá půl minuty  – nádech a výdech





