Potom přišla série slavných komedií.
Potom přišla série slavných komedií. V nich se už V + W nehalili do klaunského kostýmu, proměnili se v typy dvou kumpánů, kteří v různých podobách procházejí minulostí i současností, glosují nešvary a omyly a usilují o lepší, lidštější tvář světa. Děj her stojí v pozadí, velký význam mají jejich dialogy, písňové texty, komunikace s publikem. Součástí her byly tzv. forbíny (předscény), které reagovaly na aktuální události. Osvobozené divadlo navázalo na italskou komedii dell arte, na tradici amerických filmových grotesek a typ geniálního Charlie Chaplina.
– Osel a stín – (1933 – společensky angažovaná hra, protest německého velvyslanectví, byla zde využita Hitlerova řeč.)
– Kat a blázen – (1934 – hrdinové Radúzo a Mahuleno, kritika nacistické demagogie.)
– Balada z hadrů – (1935 – obraz ze života francouzského středověkého básníka Villona. Závěr hry – známá píseň Proti větru.)
– Rub a líc – (1936 – hra ze současného velkoměsta ovládaného koncernem Noel. Podle hry vznikl filosofický scénář hry Svět patří nám. V + W vystupují v postavách vagabundů Krev a Mlíko.)
– Těžká Barbora – (1937 – námět: omylem ukradené dělo.)
– Pěst na oko – (1938 – forma revue, v několika parodických skečích (na trójskou válku, posuzování Michelangelovy sochy Davida, objevení Ameriky, národní hrdinství z roku 1918) vyzvedává plebejský živel v dějinách.)
– Hlava proti Mihuli – (premiéra hry se už neuskutečnila.)