První období: od počátků do r. 1921
Trapné povídky-prosté, všední příběhy. Otázky svobody člověka, smyslu života, možnosti poznání pravdy, motivy tajemství, záhad
Loupežník- drama, střetnutí výbojného mládí s opatrnictvím a pokrytectvím dospělých, boj o právo na lásku, výsměch měšťáckým konvencím
Francouzská poezie moderní doby- překlady moderních fran. básníků
Druhé období: 1921-1927
charakteristická tvorba dramatických a románových utopií. Čapek v nich především upozorňuje na možnost zneužití techniky a varuje před možnou katastrofou.
R.U.R. – drama, které varuje před robotizací lidské práce a lidského světa. Upozorňuje také na zlenivění, zpohodlnění člověka po stránce fyzické i duševní. V závěru hry uniká lidstvo před katastrofou tím, že se u dvou robotů Heleny a Prima probudí lidský (milostný) cit.
R.U.R. = název je zkratkou továrny, kde se vyrábí roboti. Roboti mají nahradit lidskou práci, jsou lidem k nerozeznání podobní, navíc necítí bolest ani únavu. Robotů se vyrábělo čím dál víc, vykávali veškerou práci a lidé tak začali lenivět. Jednou, když jich bylo víc než lidí, spikli se a vyhubli lidstvo. Nechali žít jen jednoho člověka. Ten má za úkol obnovit zničený recept na výrobu robotů. Aby zjistil tajemství robotů, musí jednoho robota rozmontovat. Chce rozmontovat Helenu. Tu však brání robot Primus. Mezi Primusem a Helenou se probouzí lidská láska, objevují se slzy. Roboti se tak znovu stávají lidmi a civilizace začíná opět od úplného začátku. Lidstvo je zachráněno. /Děj se odehrává v budoucnosti, ale Čapek zde řeší problémy současnosti/