Avantgardní divadlo
Jiří Frejka – Cirkus Daudin – amatérské divadlo
Osvobozené divadlo – od r. 1925-1935, od r. 1929 W+V (začínají Vespocket revue)
Režiséři: Jindřich Honzl, Jiří Frejka
Herci: Kopecký, Filipovský, Hermanová
Voskovec a Werich – hráli postavy obyčejných, zdánlivě nedůležitých lidí;
forbina – předscéna – improvizované
nepolitické období – West pocket revue, Fata morgana, Golem
reakce na dobovou situaci – Caesar, Osel a stín, Kat a blázen, Balada z hadrů (insp. Villonem), Těžká
Barbora (=kanón, alegorie na Německo); ke konci zavření divadla a emigrace V+W do USA; Voskovec –
Klobouk ve křoví – vzpomínky na začátky Osvobozeného divadla; Werich – Italské prázdniny, Fimfárum
– hra byla přerušována orchestrálními vstupy Jaroslava Ježka
– ovlivnilo český humor, satiru a ovlivnilo divadelní scénu u nás
Vítězslav Nezval – Milenci z kiosku
Manon Lescaut – dívka, pro kterou tělo nic neznamená, je obviněna z prostituce
Vladislav Vančura – Jezero Ukereve – proti kolonialismu, rasismu a fašismu
D34-39 – režisérské divadlo – číslovka se měnila podle divadelní sezóny; zakladatel – E. F. Burian; syntetické divadlo – všechno bylo propojené – hudba, světlo, tanec; přesné instrukce od režiséra; repertoár – díla klasiků (Shakespeare, Klicpera), současná díla (Brecht, Nezval), dramatizace děl (Dobrý voják Švejk, Máj), pásma lidové poezie – inspirace lidovým dramatem
Autorské divadlo – autor je i režisérem
divadlo za okupace – Divadélko pro 99 – režisér Honzl, Román lásky a cti – založené na korespondenci Nerudy a Světlé
Větrník – Limonádový Joe