Cesty poválečné české literatury
Jednotlivé odlišné etapy vývoji reagovaly na dobu: 50. Léta , 60.léta , 70.-80.léta
Ve všech etapách byla díla reagující na válku
Díla reagující na válku:
J.Drda : · Němá barikáda Ladislav Fuks : · Pan Theodor Mundstock
Ota Pavel : · Smrt krásných srnců · Spalovač mrtvol
· Jak jsem potkal ryby Norbet Frýd : · Krabice živých
Julius Fučík : · Reportáž psaná na oprátce Jan Otčenášek : · Romeo, Julie a tma
Bohumil Hrabal : · Ostře sledované vlaky Josef Škvorecký : · Zbabělci
· Obsluhoval jsem Anglického krále
50.léta:
budovatelský román: psán syžetovým schématem (hlavní hrdina (většinou dělník, který se stane politickým
pracovníkem) ; spojení dvou linií – městské (budování tzv.: velkých staveb socialismu)
– vesnické (proces kolektivizace V.Řezáč:·Nástup, ·Bitva)
historický román:
Miloš V. Kratochvíl : · Král obléká halenu (doba raného husitství a vlády Václava IV.)
František Kubka : · Karlštejnské viligie
Vladimír Neff :
· Trampoty pana Humbla
· Sňatky z rozumu (pentalogie: Císařské fialky , Zlá krev , Veselá vdova , Královský vozataj , Sňatky
z rozumu ; sága o pražských rodinách Bornů a Nedobylů , děj od 2.pol.19.stol. do 30.let
20.stol. , zachycen vzestup a následný pád českého měšťanstva)
psychologická próza: v ní tématika ideového a mravního přerodu intelektuálů, jejich myšlenkového zrání a
souhlasu se socialismem
Jan Otčenášek :
· Občan Brych (děj vystavěn na protikladu dvou sociálně rozdílných intelektuálů: 1. Řadový intelektuál
vzešlý z chudých vrstev a procházející složitým názorovým vývojem, jeho dozrání vázáno na
1948 , původně chtěl do exilu, ale nakonec uzná socialismus 2. Bohatý továrnický syn, který
nakonec odchází do exilu)
· Romeo, Julie a tma (novela, o lásce dospívajícího Pavla a židovské dívky Ester, kterou skrývá v době
krátce po atentátu na R.Heydricha)
Karel Ptáčník : · Ročník 21 (myšlenkové a citové zrání generace, která byla při dospívání totálně nasazena)
Josef Škvorecký : 1924 * v Náchodě, kam umístil i své autobiografické romány ; prozaik, básník, lit. kritik a
překladatel, po studiích se stal redaktorem nakladatelství Odeon po 1968 emigroval do Kanady,
založil nakladatelství Sixty-Eight Publishers (vydával díla zakázaných autorů)
· Zbabělci (psychologická studie mladých lidí, kteří chtějí válku jen přežít, zachycen poslední týden
války (4.-11.5. na malém městě, hlavní postava Dany Smiřický (=vypravěč) ; životní osudy
mladých chlapců, jejichž nejvyššími hodnotami byl jazz a holky ; důležitá role jazyka, slang
mladých lidí (vulgarismy,Rusáci…), živé dialogy)
· Konec nylonového věku (generační pocity válečné mládeže v poválečném období, navazuje na Zbaběl.)
· Prima sezóna (septimánské lásky s podtitulem: „Text o nejdůležitějších věcech života“ (jazz a holky) ;
6 příběhů soustředěných k jedné dívčí postavě)
60.léta
tématika snížené aktivity hlavního hrdiny:
Vladimír Páral : * v Praze, vystudoval VŠCHT , nejvýznamnější pozorovatel „zmechanizovaného životního
stereotypu“, podle toho se chovají jeho hrdinové – propadají apatii v životě, někdy se snaží tento
stereotyp prorazit např. milostnými avantýrami, ale po čase se opět vrací do starých kolejí
· Černá pentalogie (vždy s podtitulem
– Veletrh splněných přání (podtitul: „Příběh pokleslé aktivity“)
– Soukromá vichřice („Laboratorní zpráva ze života hmyzu“ ; dva manželské páry zkusí prorazit
stereotyp prohozením partnerů tam a pak se vrátí do bývalého stereotypu zpět)
– Katapult („Jízdní řád železničních, lodních a leteckých drah do ráje“ ; hl. postava se nudí v
manželství, 7-mi násobný milostný vztah, nakonec (když už je tím stylem života unaven) to
chce skončit a vrátit se k ženě, ale umírá při pádu letadla)
– Milenci a vrazi („Magazín ukájení před rokem 2000“ nejlepší román ; podle autora jsou 2 druhy
lidí: s kvartýrem (modří, ředitelé , konec) a bez kvartýru (červení, začátek)) ; červení chtějí
sestřelit ty nahoře a dostat se na jeho místo, tím se stanou modrými a je zase chtějí sestřelit
ti další ; děj na postavě Bořka Trojana ; děj prokládán fiktivními novinovými zprávami
s všeobecnou platností)
– Profesionální žena („román pro každého“) )
rozvoj Sci-fi (próza):
Josef Nesvadba : · Tarzanova smrt (cyklus povídek)
Literární mystifikace:
Smoljak, Svěrák… : Jára Cimrman
Pábitelská literatura:
Bohumil Hrabal : 1914-97 * v Brně, dětství v Nymburce, otec-správce pivovaru ,s jeho rodinou žil strýc Pepin
(vzor pro jeho pábitele (=velmi hlučný, hovorný, velmi vitální, dobrý vypravěč, který se rád
vychloubá) , vystřídal mnoho dělnických profesí , ke konci života měl duševní nemoc
· Pábitelé (nejznámější postavou strýc Pepin, pábení=činnost dělaná se zaujetím, pábitel je posedlý
životem, vitální, hlučný, dobrý pozorovatel, vypravěč, který se rád vychloubá)
· Tančení hodiny pro starší a pokročilé (próza vydaná v jedné větě, na počátku vyprávění strýce Penina,
který hodně a rád vzpomínal na staré časy)
70.-80.léta
oficiální próza:
Bohumil Hrabal : (dochází ke změně v tvorbě: zjemnění jazyka, více lyrické, snaha „zastavit čas“)
· Postřižiny (1976 ; =zkracování)
· Obsluhoval jsem anglického krále (75 ; hl. postava Jan Dítě původně pikolík se snaží stát světově
proslulým hoteliérem , podaří se mu to a obsluhuje celebrity i Anglického krále , po nástupu
komunismu dělá cestáře a neustále vzpomíná a vypravuje o minulosti)
· Příliš hlučná samota (76 ; druhý pábitel Hanťa ; dělá ve sběrně papíru, kde lisuje knihy ; spoustu jich
vezme a přečte, tím se stává vzdělaným samoukem, po neshodě s vedením je přeřazen
k automatickému lisu, takže už není s knihami v kontaktu, což ho psychicky zničí)
· Slavnosti sněženek (78)
· Svatby v domě (80.léta) · Večerníčky pro Casia (1993 ; věnováno jeho kocourovi)
Vladimír Páral : nejprve pokračuje v tématice snížené aktivity (snaží se hrdiny „probudit“ a dát jim životní cíl) ;
později opakuje témata, hlavně sex
· Bílá tetralogie (také s podtitulem
– Mladý muž a bílá velryba (73 ; „malý chemický epos“ , novela)
– Radost až do rána (75 ; „O křečcích a lidech“ , novela ; sleduje osud vagabunda K.Somra, který se
změní v řádného občana, přestává provokovat)
– Generální zázrak (78 ; „Román naděje“ – analýza vztahu mezi mužem a ženou, kteří čekají na
generální zázrak=láska, jejíž základem ba se mělo stát úplné vyznání a oddání se druhému)
– Muka obraznosti (80 ; „laboratorní zpráva o zrodu spisovatele“ , vlastní osudy a cesta k literatuře))
· Playgirls (93) · Pokušení od A-Z (82) · Země žen
V.Dušek : (téma lidí na okraji, hlavně děti z děcáku)
J.Švejda : (kopíroval Párala , taky řešil vstup mladých lidí do života ; za severních Čech)
Samizdat:
L.Vaculík : 1926- ; * v Broumově na JV Valašsku ; mezi 1941-44 pracoval v Baťových závodech jako dělník
pak jako vychovatel, VŠ na novináře ; od 60.let práce redaktora v rozhlase a v Literárních novinách ;
velký ohlas sklidil na sjezdu spisovatelů v 67. V roce 1968 v době Pražského jara byl respektovaný
mluvčí národa, autor · 2000 slov ; založil samizdatové nakladatelství Petlice ; v roce 1989 plně
rehabilitován, věnuje se volné tvorbě (reportáže, fejetony), považován za K.Havlíčka B.20.stol.
· Rušný dům (pohybuje se mezi literaturou faktu a beletrie ; do díla vložil své zkušenosti vychovatele,
který protestuje proti formalismu ve výchově mladých lidí, politické demagogii a ideologii)
· Sekyra (vypravěč=autor ; v dospělosti se rozhodne nějaký čas strávit na rodném Valašsku-všechno je
už ale jiné ; hlavní dějovou linii tvoří konfrontace s otcem, který se angažuje v KSČ a zcela se
změnil a odcizil se světu, se kterým byl srostlý všichni si ho vážili ; román vrcholí v momentě,
kdy otec nabízí svému synovi nabitou zbraň, aby ho teda zastřelil (když ho považuje za tak
špatného) ; vedle spisovné češtiny práce s valašským dialektem)
· Český snář (vydáno v Petlici ; věnováno Jiřímu Kolářovi ; dílo označováno za román-deník , forma
deníkových záznamů s přesnou datací od 22.1.1979 do 2.2.1980 , autentická jména, rodinný
život se prolíná s životem veřejným ; v díle se vyskytují např.: Eda Krizeová, Eva Kanturková,
Václav Havel, P. Kohout, L.Procházková, Petr Pithart…)
Exil:
Milan Kundera : 1929 ; od 1970 nesměl publikovat, emigroval do Francie, uznáván jako autor románů
· Směšné lásky (soubor povídek, nejznámější z nich: Já, truchlivý bůh, Falešný autostop (během cesty
na dovolenou si pár hraje stopařku a řidiče, přeženou to a rozvrátí tím vztah)…)
· Žert (hl. postava L.Jána (šprýmař) má známost s Markétou (uvědomělá svazačka), ta mu pošle z tábora
dopis o kráse socialismu („o zdravém duchu, který vládne na jejich besedách“) , on jí
odepíše:“Optimismus je opium lidstva, zdravý duch páchne blbostí, ať žije Trockij“ , ona ho
práskne, je vyloučen z VŠ, vyslýchán StB, podíl na tom „přítel“ P.Zemánek ; ca po 10 letech
se L.Jána setká s ženou P.Zemánka a chce se Zemánkovi pomstít jejím svedením, úspěšně)
· Nesnesitelná lehkost bytí (hl. postav-lékař Tomáš odjede po 1968 do Švýcarska, kde je úspěšným
chirurgem , je však poznamenán osudovým vztahem k Tereze (servírka), kvůli které se vrací
do Prahy , sledován StB, pracuje manuálně (mytí oken…)oba se chtějí odstěhovat na venkov,
cestou umřou při autonehodě ; motivy lehkosti (=citová prázdnota, nevědomost u omezenců) a
tíže (=typické životní zkoušky-rozhodování))
J.Škvorecký :
· Lvíče (román s židovskou tématikou)
· Smutek poručíka Borůvky · Konec poručíka Borůvky · Návrat poručíka Borůvky
· Hřích pro pátera Knoxe (detektivky)
P Kohout : Rakousko