Divadlo a jeho význam pro světovou kulturu / do 1. světové války/
1) Rozdělení divadla, charakteristika divadelního umění
2) Přehled vývoje divadla ve světě a u nás do počátku 20. stol. /starověk, Středověk, novověk, obliba jednotlivých druhů her/.
3) Úloha divadla pro rozvoj novodobé české kultury NO /Bouda, Klicpera, Tyl/.
4) Význam Prozatímního a Národního divadla pro dění v Čechách ve 2. pol. 19. století /Stroupežnický/
Divadlo vznikalo ve starém Řecku, probíhali dionízie, probíhali na přelomu března a dubna 3 dny. Hráli max. 3, měli masky, hráli 8 – 9 hodin v kuse.
Řecké drama: pojem zahrnuje: balet, muzikál, pantomima, Černé divadlo, tragedie,komedie,Trogedokomedie ,Komedotragedie Þ činohra
Divadelní hra je dělena do dějství. Jednoaktovka – hra o jednom dějství, základem divadelní hry je zápletka (kromě absurdního dramatu), konflikt .Hraj je postavena na dialogu (kromě divadla, kde hraje jeden herec)
příběh je převeden do jednání a přímé řeči, chybí osoba vypravěče (nahrazují ho režijní poznámky)
režisér realizuje autorův záměr (osobnost režiséra se projeví)
hra se skládá z dějství (jednání neboli akt), 2 až 5, někdy 1 (jednoaktovky)
rozlišujeme výstupy (odchody a příchody), obraz (změna dekorace, kulisy)
Formy dramatu
Tragédie
Komedie, veselohra
Fraška (veselí je vystupňování do krajností)
Hudebně dramatická forma
Opera
Opereta
Muzikál (kombinace mluveného slova, hudby a tance)
Dionýsos – bůh veselí ® slavnosti Dionýsie
Amfiteátry – umístění divadla, drama vzniklo z oslav ® náboženských – přenášelo se z ulice do amfiteátru
Traghos – zpěv kozlů, oddělovala se tragédie a komedie, herci měli skolení, specializovali se jen na tragické nebo komické postavy.hráli pouze muži, používali masky
Aischylos
„Oresteia“ (trojský cyklus)
– hl. hrdina – Oresteia. Jeho otec král Agemunnón, bojuje v trojské válce ® manželka Klytormnestra se znovu vdává.Agamemnon se vrátí, stává se nepohodlný ® zabit manželkou Oristeova sestra Elektra
Sokrates
„Král Oidipus“
– narodí se Oidipus, otec si o něm nechal vyvěštit (až vyrost svého otce zabije, a ožení se s matkou) – sluha dá dítě pastýřům a králi řekne, že ho zabil. Oidipus – zabije přestrojeného krále – omylem . Oidipus si vezme svojí matku.
Euripidés
„Médeia“
Aristofónes
„Žáby“