DRAMA
Neorealistické – ovlivněné filmem (hlavně v Itálii)
Socialistický realismus – budování, realita
Nová vlna anglické dramatiky – rozhněvaní mladí muži
Dokumentární – především v Německu – autentický materiál
Epické divadlo – v Něm. (Bracht)- zcizovací efekt
Švýcarští dramatici – navazují na epické div. X jakoby nesouhlasili – vzniká tragikomedie
Francie
Jean-Paul Sartre – Mouchy – inspirace Oresteiou; alegorie na Francii za 2. sv. v. – nevěrná manželka; milenec – Německo;
Orestes – odboj
Samuel Beckett – Čekání na Godota – dva tuláci čekají na Godota, ale ten nepřichází; věty na sebe nenavazují
Eugéne Ionesco – Plešatá zpěvačka – inspirace konverzační příručkou angličtiny; za začátku náznaky dialogu, potom ale
nesouvislé útržky
Německo – začínají od nuly, vše bylo zničeno
Bertold Brecht – Matka kuráž a její děti, Třígrošová opera
Ulrich Plenzdorf – Utrpení mladého W.
Petr Weis – Přelíčení – koncentrační tábor
USA
Tenesee Williams – Kočka na rozpálené plechové střeše – jak vztahy mezi lidmi určuje majetek
Skleněný zvěřinec, Tramvaj do stanice touha, Tetovaná růže
Arthur Miller – Smrt obchodního cestujícího – reakce na Americký sen; člověk, který si ho nesplní, spáchá sebevraždu
Anglie
John Osborne – Ohlédni se v hněvu – hlavní hrdina se bouří proti společnosti, ale nakonec s ní splyne
Švýcarsko
Friedrich Dürenmann – Fyzikové – jejich vynález se obrátí proti nim a je zneužit