Česká literatura přelomu století
Dokázána nepravost Rukopisů (Rukopis královédvorský, Rukopis zelenohorský). Stejně jako jinde převládá nespokojenost (posíleno soc. problémy: proletariát ´ buržoazie). V 90.letech nástup nové generace mladých umělců, kteří vyslovili program negace dosavadních společenských a uměleckých ideálů. Hlavním jejich projevem byl:
· Manifest české moderny (1895 ; programové prohlášení, v němž se mladí umělci pokusili sjednotit na
společném základě mladé reprezentanty literatury a politiky ; jeho autory byla nedefinovaná
volná skupina spisovatelů, známější: J.S.Machar, F.X.Šalda a A.Sova, O.Březina, V.Mrštík…
-program literární 1. požadavek individuality každého umělce
(požadavky) 2. tvůrčí, nesmlouvavé a bezohledné kritiky
3. povýšení kritiky na úroveň poezie, prózy a dramatu
4. volnost slova
politické 1. výrazná individualita, náplní práce je práce pro národ
2. rozchod s politikou svých předchůdců )
Josef Svatopluk Machar : 1864-1942 ; básník ovlivněn realismem ; úředník , angažoval se do politiky ; ve svých
dílech se snaží být vždy pravdivý a chce mít čisté svědomí
· Confiteor I.-III. (=vyznávám se ; prozaičnost ; subjektivní intimní lyrika, odhaloval své vlastní nitro,
nálady skepse a nedůvěry , odklon od ostatních básníků, svou otevřeností napadal nudný
životní styl a falešnou morálku měšťanské společnosti ;
polemické pasáže: Sloky polemické , Sonet o sklonku století (pesimismus))
· Čtyři knihy sonetů (podobné jako Confiteor, ještě více si všímá každodenního života , Sonet o sobě…)
· Tristium Vindobona (=Vídeňské žalozpěvy ; inspirace Ovidiem , subjektivní lyrika a verše politického
charakteru, kritika společnosti, časté sarkasmy a ironie)
· Zde by měli kvést růže (cyklus 9 veršovaných povídek, žena v centru pozornosti , představuje jí jako
služku svého muže, rodiny, domácnosti a hospodářství)
· Magdaléna (veršovaný román,stal se satirickou kritikou maloměšťácké morálky a mezilidských vztahů)
· Svědomím věků (inspirace V.Hugem a Vrchlickým (Legenda věků), v minulosti hledal hodnoty, které
v přítomnosti scházely , oporu našel v antice ; zpracoval dobu od Antiky po Napoleonské
války , cykly: – Golgota , – v záři Helénského slunce , – Jed z Judey)
Antonín Sova : 1864-1928 ; po mnoha pokusech úředníkem , tvořil skoro 40 let
Tvorba: a)-impresionistická b)- symbolická
a) · Květy intimních nálad · Olše
· Z mého kraje · Táborské kraje
b) · Ještě jednou se vrátíme (přírodní a subjektivní lyrika, doznívá impresionismus, nástup symbolismu)
· Údolí nového království (výrazné vědomí, že není dobré aby člověk zůstal po celý život sám a aby se
izoloval od ostatních a odlučoval se od reality ; symbol údolí (=lidská společnost do níž se
vracel) touha po setkání s prostým lidem, báseň Údolí nového království , v závěru myšlenka
spojení svého života s životem na zemi)
Otokar Březina : 1868-1929 vl.jm. Václav Jebavý ; * v Počátkách, pracoval jako básník na volné noze ,
izoloval se od společnosti ; základní téma: existence duchovní vesmírné skutečnosti v navazování
kontaktů s ní viděl jedinou perspektivu lidstva
· Tajemné dálky (sbírka, reakce na prožitky (ztráta obou rodičů) Þ pesimismus ; báseň Moje matka
(charakteristika matky: dře, věřící, chudá a přesto krásná))
· Svítání na západě (vrcholný symbolismus, západ Û smrt)
· Větry od pólů (nejabstraktnější sbírka, snaha opustit realitu)
· Stavitelé chrámů · Ruce (už realističtější, soc. prvky)
Karel Hlaváček : 1874-1898 ; představitel dekadence
· Pozdě k ránu (něco mezi prózou a poezií, dekadentní, pocity a nálady se promítají do krajiny, symboly,
pozdě k ránu obraz doby konce stol. a začátku nového, pocity melancholie – hudebností veršů)
· Mstivá Kantiléna (kantiléna=veselá melodie, píseň… ; je to 12 básní o vzpouře
Gézů(=Nizozemci) ´ Španělům (symbol vzpoury jedince, marné vzpoury, motivy smrti)