Francie – symbolismus
CHARLES BAUDELAIRE
-typický pařížský umělec, prokletý básník
-pocházel z bohaté rodiny
-užíval život do krajnosti(opium, hašiš..)
-snaha zajitřit smysly do krajnosti®evokace nových smyslů, vůní, barev
-dadaismus, individualismus, otec dekadence a symbolismu
-zlo ho děsí i fascinuje
-básně dlouho propracovává, nechává je vykrystalizovat®dokonalá forma
-pocity osamělého jedince v davu
-první sbírka Květy zla-formálně založeno na protikladech
-vyvolala velký rozruch(byli odsouzeni k pokutě)
-chtěl ukázat krásu zla a ošklivosti
– pohled na Paříž se vším všudy
– vnitřní boj: dobro x zlo
Souvislosti-dokonalá forma
-dokonalosti vztahů v přírodě
-symboly-chrám přírody
– popisuje zhoubnou vášeň
Zdechlina/Mršina-všemi smysly zachycena skutečnost
-popis mršiny®pomíjivost života, krásy
-život skončí, ale zůstanou vzpomínky
Krásná loď-symbol krásně ženy(estetika)
Kočka-symbol ženy
Proměny upírovy-přeměna krásné ženy(posedlost po lásce)
-popis vášně, tělesné zážitky
-přeměna v upíra-vysáváno-pomíjivost krásy
-tělesná posedlost, vášeň
JEAN ARTHUR RIMBAUD
-fr.prokletý básník, představitel symbolismu
-„božský rošťák“ (genialita jeho díla)-Šalda
-celé své dílo-když mu bylo 15-19 let
-originalita, fantazie děl
1.okouzlení životem
2.touha vidět srdcem
3.období bouřlivosti
život:
-narozen v malém městečku®otec rodinu opustil®matka slepě věřící(střízlivá, strohá, racionální)®děti neměli hračky, matka neprojevovala cit
-mimořádně nadaný, o 14 let vzorný, snaživý®často se toulal
-jeho učitel Fr.mu zprostředkoval styk s Pařížskými umělci
-žije bohémským nespoutaným životem(přítel Verlaine -krize jeho manželství®postřelí Rimbauda®vězení®přerod a víra v Boha)
-onemocní nakažlivou nemocí®amputace nohy®stará se o něj jeho sestra®umírá
díla:
-díla vydána po jeho smrti(bez jeho vědomí)
-Sbírka básní, Sezóna v pekle, Iluminace, Samohlásky(barevnost)
Sbírka básní:
Spáč v dolině – idylické, krásná příroda do níž je zasažena smrt, v posl. verši výsledek –
voják je mrtev
Má bohéma – toulal se, nespoutanost, obraz jeho volnosti
Večerní modlitba – do nádherného líčení realita – vulg. prvky – močení do rýže
Román – jaký je člověk blond (?) když je mu 16 let
V zelené hospůdce – obraz jeho toulání
První večírek – humorné, s dívkou v pokoji
Co zdržuje Ninu (dialogy) – on jí pořád láká
Samohlásky – nechává se inspirovat samohláskami – barvy samohlásek
Chudí v kostele – obraz života v Paříži
Vyjevené děti – celé hladové, koukají na pekaře jak peče chleba , krutá realita
Opilý koráb – je on sám(korek, který pluje po moři), lyrická báseň
– ve skutečnosti moře nikdy neviděl
– pásmo vidin a symbolů, koráb je fantastický výjev, ohňostroj barev
„ 5 nocí tančil jsem jak zátka na míse“
„hrom s bleskem házeli mě smolné věnce“
– ztotožnění s korábem: „trup opilý přívalem slaných vod“
„já prkno poseté žhavými půlměsíci“
– 1. opojení mořem, nadšení – po opojení touha po návratu domů, do mládí,
obrazy z dětství
– motiv zběsilé plavby po rozbouřeném moři, představa odpoutaného korábu vyplouvajícího do vln vnitřního dobrodružství, únik z reality
PAUL VERLAINE
-významný fr.symbolista se sklonem k impresionismu v poezii
-mistr náladovosti
– není intelektuální básník, je impresionista
-smyslový, náladový, bezprostřední
-jeho verše okouzlují melodičností(splývavost, dlouhé samohlásky)
-nevyrovnaný
Saturnské básně, Písně beze slov
Píseň podzimní – báseň známá v mnoha překladech
– dokonalá hudebnost, splín, náladovost, šum listí
„Hnán sem tam, jako bych sám byl suchým listem“
Žena s kočkou – paralela – kočka a žena
Než ti ránem zblednou líčka – impresionistická báseň
Bělostná luna – impresionistická obraz, náladová;3 sloky 5 veršů mezi nimi zvolání
Klavír jejíž křehká ruka něžně hladí – náladová, hudebnost
(verš dokonalý v pravidelném rytmu)
-první ho překládal Vrchlický, 1914-Čapek, dál Hrubín, Seifert, Holan
Splín-na začátku barevnost, střídavý rým
-smutek z odcházející lásky
Růže se rděly jako zrána,
břečťan však splýval skoro s tmou.
Jen řasou hneš, má milovaná,
hneš se – a zjitříš úzkost mou.
Nebe se příliš něžně klene,
i vzduch voní až přespříliš.
Mám obavy dost oprávněné,
že záhy jinam zacílíš.
Jsem syt všech krás,
již jsem si povšim.
V kouzelném zdejším okolí.
Jsem přesycen vším, naprosto vším,
jen tebou, běda, nikoliv.
Nové – volný verš, zvýšená fantazie, silná individualita, pohled na svět ve své době, tvorba pod vlivem drog, symbol – abstraktní tvorba, mnohoznačnost výkladu
STÉPHANE MALLARME
-poezii chápal jako „sen a symfonii zvuků“
-inspiroval mnoho hudebníků(Claude Debussy)
Faunovo odpoledne – vyvolává pocity a dojmy
Dekadence
-„pokleslé umění“
-spojeno se splínem, smutkem a symbolem smrti, hřbitova
-umělec se cítí osamocen, nadřazen nad okolím, výlučné pocity
OSCAR WILDE
-autor vtipných aforismů(hl.o ženách), romanopisec, pohádky pro dospělé
-nebyl realistou, je dekadent
-jiskřivý humor, fantazii
-nechtěl
-provokoval puritánskou měšťanskou společnost
-divadelní hry: Jak je důležité míti Filipa
Ideální manžel
-román: Obraz Doryna Greye – symbol člověka, který touží po věčném mládí, vnější krása se
odráží na jeho vnitřku – je zlý
– obraz stárne x on mládne, ubližoval lidem – na obraze se to objeví, pak umřel a byl starý a zjizvený zatímco obraz normální
– fikce
-pohádky: Šťastný princ – co je skutečné štěstí
– obětavá láska, která rozdává až jí nic nezbude
– princ je šťastný, až když rozdá vše, potom umírá
Slavík a růže – co je člověk schopen udělat pro drahého
– nedoceněná obět, zavrhnutí lásky – student má rád dívku, musí jí donést červenou růži, slavík mu chce pomoct, pak najde keř, který mu ji slíbí ale slavík se musí napíchnout na trny – udělá to a až když je růže nádherná tak slavík umírá, student ji utrhne dá ji své vyvolené ale ta na něj stejně sere…on se vzdává lásky