Počátky českého dramatu
spjaty s velikonočními a vánočními náboženskými obřady,
– s církevními obřady – tzv. officii
Konec 12. stol – „Svatojiřské officium“ – z kláštera sv. Jiří
– 3 Marie přicházejí ke Kristovu hrobu, anděl zvěstuje zmrtvýchvstání , předvádí se v kostelech – teprve později před kostel
40. léta 14. stol. „Mastičkář“
– česko-latinská ,ze středověkého trhu –fraška z tržiště, kde tři zbožné Marie kupují masti, aby mohly pomazat mrtvé Kristovo tělo
Drama mizí v době husitské
5) Zábavná literatura:
vzniká poměrně pozdě – ½ 13 – ½ 14. stol. – souvisí s laicizací, vedle duchovní literatury i světská
Laicizace – literatur (vláda Karla IV., Václava IV.)
– literatura je vytvářena laiky a je i pro laiky určena, mění se tvůrci – ne jen duchovenstvo, píší necírkevní osoby, ale i vzdělaní měšťáné
Světová Epika: – 13/14stol. „Alexandreida“
– původně 9000 veršů – dochována 1/3
– začíná výkladem o Alexandrovu původu ® mládí (vychovával ho Aristoteles) 1 vojenské tažení ® hrdina®až po náhlou smrt v Indii
– na postavě Alexandra Velikého jo zobrazen ideál feudálního panovníka
– autor neznámý, psáno česky – z kruhů vyšší šlechty ® pohrdá nižší vrstvou
– zpracována téměř ve všech evrop. Literaturách – lat. něm.
Alexandreida – funkce hrdiny eposu – oblíbená ve světové liter ( fr. Píseň o Rolandovi, něm. Píseň o Nibelunzích, rus. Slovo o pluku Igorově)
Zábavná literatura – rozvoj 2 ½ 14. stol – čteni pro sebe
„Štifríd a Brunclík“
– o získání erbu českého krále, kniha vydána tiskem
„Trojánská kronika“
– román o dobývání Troje – 1 kniha vydána tiskem 1468 (tj. 15. stol – Plzeň)
„ Mandevillův cestopis“
– smyšlené vyprávění o cestě do Orientu
Náročnější – „Nová rada“ – Smil Fraška z Pardubic
– Rozsáhlá alegorická skladba – obrací se ke králi (Václavu I.)
– Různá zvířata udělují králi lvovi rady při nástupu na trůn