Romantismus
– evropský umělecký sloh od sklonku 18. století asi do poloviny 19. století
– mimořádný hrdina prožívá mimořádné osudy v mimořádném prostředí
– návrat k historii
Základní principy:
· Touha po nepřítomném a) Potřeba úniku – v čase – do smyšlené minulosti
– v prostoru – líčení exotických krajin
b) Touha po nekonečnu – oslavování neurčeného Boha
· Vypjatý individualismus a) Osobitost – osamocený a jedinečný hrdina
b) Důraz na zvláštnosti, odlišnosti
· Zobrazování jevu v jeho polaritě – rozpor mezi kvalitou vlastní osobnosti a
prostředím – ušlechtilá duše x nízké společenské
postavení
– rozpor mezi snem a realitou, představou, touhou
· Intenzivní citovost – zaměřovali se na líčení lidských citů, především lásky
– láska snivá a melancholická x žárlivá, bouřlivá a vášnivá
– zvýšené emoce, subjektivismus
Velká Británie
George Gordon lord Byron
– nejvíce ovlivnil svět. romant. tvorbu
– šlechtic, romantický život, člen Sněmovny lordů
– psal poezii, drama, epické skladby, byronská povídka
Child Haraldova pouť – básníkovy zážitky z cest po Evropě
epos Don Juan – 16tiletý mladík nezkušený kterého svádí mnoho žen od Španělska po Anglii
drama Manfréd – veršované filozofické drama, tajuplná scenerie, boj s duchy
Percy Bysshe Shelley
– odpor proti konvencím, pokrytectví
– vyloučen z univerzity za své názory
– básník, myslitel, dramatik
Odpoutaný Prométheus – lyrické drama s tématikou Titanismu (nadlidský, na úroveň bohů)
– žádný tyran nemůže spoutat lidskou svobodu
William Blake
– výtvarný umělec, vizionář, jeden z prvních prokletých básníků
– nevěřil, že by člověk měl být trestán, dá-li přirozený průchod své energii po poznání
Písničky nevinnosti
Písničky zkušenosti
Walter Scott
– historický romantický román (potlačeny historická fakta, mimořádný osud a hrdina)
– 48 románů a povídek s hist. náměty
Ivanhoe – kladný hrdina, není důležitá hist. přesnost ale city
Srdce Edinburku – jeho vrcholné dílo
– spájí osudy hlavních hrdinů s pohnutou historií Skotska