Surrealismus
ovlivněn 2. manifestem surrealismu
– 1934 založil Nezval a Teige Surrealist. skupinu- 1938 rozpad
– členové: Biebl, Toyen., Ježek
Subjektivní, meditativní, spirituální poezie
František Halas- jeden z nejsložitějších básníků, bohatá fantazie
– nepatřil k žádné skupině
– motivy: smrt, úzkost, otázky lidské existence
– užívá novotvary, metafory
1) tragické obd. Sépie,Kohout plaší smrt
– hrůza z pomíjivosti života, citové samoty
– b. Staré ženy- oslovuje oči … starých žen( reagoval na ní Neumann Staří dělníci)
2) angažovaná poezie – reaguje nadění kolem sebe-Dokořán, Torzo naděje
3) okupační obd.-sb. Naše paní Božena Němcová, Já seč tam vrátím
Vladimír Holan- originální básník
– poezie je náročná, meditativní, nespoutaná fantazie
1) absurdní poezie- vlastní jazyk nezávislý na významu slov sb. Triumf smrti, Vanutí, Oblouk
– uvažuje o smyslu lid. bytí, užívá hodně abstrakce, neobvyklá pojmeování sb Kameni přicházíš
2)konec 30. let poezie občanská – reaguje na ohrožení národa, básně konkrétnější, pochopitelnější
– Havraním brkem
3) 40. léta Intimní lyrika – První testament
Terezka Planetová
– příběhy s tragickým nádechem
– řeší filozof. otázky hledání smyslu života, krásy, lásky
4) tvorba po válce – Díky Sovět. svazu
Rudoarmějci
Katolická poezie
– Bůh je jediná jistota
– motivy hledání, smrti, venkova, návrat k poezii barokní
– svobodně vydáváni až konec 60.let, pak 1989
Jan Zahradníček- působil v časopisech Akord, Řád
– vliv Březiny
1) 30. léta – Pokušení smrti- fascinace smrtí
Jeřáby- bolesti vystřídány touhou po kráse
Pozdravení Slunci – jistotou není jen Bůh, ale i rodina, venkov
2) 40. léta – Stará země
Znamení moci- boj dobra a zla
Bohuslav Reynek- Pieta
Václav Renč- Skřivánčí věž