SVĚTOVÉ DRAMA
nové umělecké styly – symbolismus, impresionismus, expresionismus …, důraz na jevištní provedení
G. B. Shaw – Pygmalion – námět – řecký sochař Pygmalion vytesá sochu ženy, požádá Athénu, aby jí vdechla život
Higgins (profesor) vychová Lízu Doolittlovou (květinářka), která stoupá ve společnosti, postupně si
uvědomuje sama sebe, je na sebe hrdá – emancipace; využití jazyků všech společenských vrstev
(My fair lady)
Gerhart Hauptmann – Před východem slunce – rodina najde na svém pozemku ropu – morální degradace, impresionismus
Bertold Brecht – zakladatel epického divadla – cílem je poučení diváka; divadlo nemá vytvářet iluze – využívání zcizovacích
efektů (komentář, vystoupení z děje …)
Matka kuráž a její děti – protiválečné drama z období 30leté války; hlavní hrdinka projíždí s vojáky celou Evropou,
zemřou jí všechny děti, ale válka ji živí a ona nechce, aby skončila; neuvědomí si, že ji válka obrala o všechno
Třígrošová opera – inspirace Žebráckou operou, lupič je čestnější než společnost
Život Galileiho – jak se člověk vyrovnává se svědomím, když musel odvolat to, s čím souhlasil
Kavkazský křídový kruh – mateřská láska
Strach a bída Třetí říše, Švejk za druhé světové války
Maxim Gorkij – důraz na psychiku
Jegor Bulyčov a ti druzí, Na dně, Dostigájev a ti druzí
Alfred Jarry – Král Ubu – neomezená moc člověka zničí; silou se stane králem, ale je sesazen; parodie lidských vlastností
Luigi Pirandello – Jindřich IV. – hlavní hrdina si myslí, že je Jindřich Iv. ale postupně si uvědomí, že jím není, ale baví ho
předstírat, že je blázen; v afektu zabije, a tak musí nadosmrti předstírat, že je blázen, aby nebyl trestán
Šest postav hledá autora – styl divadla na divadle; nemožnost se dorozumět
Anton Pavlovič Čechov – Tři sestry, Strýček Váňa, Višňový sad
Oscar Wilde – Jak je důležité míti Filipa
pozdější inspirace: film – Stařec a moře; My Fair Lady – Pygmalion