Umělecké zásady realismu
snaží se o objektivní zobrazení reality (pravdivé)
-er – forma, potlačuje svoje já
-rozvíjí se především román – složitý (vedlejší příběhy v románu)
-typické prostředí pro většinu lidí
-hrdina -typický, shodné rysy s ostatními lidmi
-obyčejný člověk, ukázán ve vývoji, ovlivněn společností
-vztahy mezi lidmi, soukromý život, ze všech stran
-zaměření na současnost a město (průmysl a prac. prostředí)
-malířství -téma život, práce, přesně zobrazit společnost
-Gustave Coubert
-detailní umění, obyčejní dělníci
-Josef Mánes
Anglie
-Charles Dickens -nejvýznamnější angl. real. romanopisec
-romány – autobiograf. rysy
-jeho otec ve vězení pro dlužníky – nelidské podmínky
-od 11 let pracoval – poznal krutost, trpkost života
-zaměřuje se na děti bez rodičů
-dílo -Oliver Twist -sirotek, byl vděčný za trochu jídla, je utlačován
-popis špitálu, prostředí pánů a chudých
-satira – umřít v chudobinci nebo mimo něj, je namířena proti „tlustým pánům“, rozčlenění společnosti – pán v bílé vestě
-Kronika Picwickova klubu -soudobý obraz Anglie od vysokých vrstev po sirotčince, chudobince
-líčí kriticky, láskyplný vztah s lidmi
Francie
-Stendhal -voják v Napoleonově armádě
-průkopník kritického realismu
-výborný romanopisec
-dílo -Červený a černý -odehrává se ve Francii v druhé pol. 19. století, hl. hrdina Julian Sorel miluje 2 ženy, je sekretářem u bohaté rodiny a chce si vzít jejich dceru, překaženo intrikami z jiného města, postřelí starostovu ženu, je soud, nechce žádné přetvařování, intriky a říká vše natvrdo => je popraven
-Julian Sorel -přetvařuje se, umí se přizpůsobit, pohrdá okolím, má vnitřní svět, mladý, nadaný, ctižádostivý, půvab, dandy, chce něco dokázat
-Kartonza parmská -je to věznice, Parma je italské městečko,
dívá se na diktátora, který tam vládne, romant. i real. rysy, touha po lásce
-Honoré de Balzac -symbol fran. literatury
-nadaný, fantazie, rychle tvořil, geniální, měl svůj vlastní svět
-ctižádostivý, chytrý, chtěl vyniknout
-tlouštík
-zachytil Paříž v přelomové době (odchod feudálů a příchod měšťanstva)
-na místo šlechty se dostává dravé měšťanstvo, které boří vytvořenou předchozí generací šlechty, sympatie na straně šlechty – uvědomuje si nutnost spol. vývoje
-toužil se dostat do vyšší spol.
-psal na objednávku aby měl peníze, psal do roztrhání těla, upracoval se
-jeho život =jeden velký román, byl jako štvaná zvěř
-podal vynikající obraz soudobých spol. poměrů i mravů ve Francii
-dílo -Lidská komedie -od prostitutek přes šlechtu až do špiček vše zachytil – geniální, ve 100 románech a povídkách, 2500 postav – přecházejí z jednoho díla do druhého
-kronika své doby, etapa vývoje od feudalismu ke kapitalismu
-jádro -Otec Goriot
-Ztracené iluze
-Lesk a bída kurtizán
-povídky -Bratranec Pons
-Evženie Grandetová
-Otec Goriot -podobná jako Král Lear, odehrává se v penzionu v chudší části města – líčí osudy různých lidí
-námět – obětavá otcovská láska
-Goriot – zchudlý továrník, je v důchodu, majetek dal dcerám, ty jsou provdané za šlechtice => G. je nemůže navštěvovat, dcery se za něj stydí na veřejnosti, je nemocen => umírá osamocen, opuštěn
-Eugéne de Rastignac – zastává se Goriota, studuje práva, zchudlý šlechtic, touha dostat se do vyšší spol., seznámí se s dcerou G., G. ho podporuje, E. se o něj stará
-Vautrin – špatný rádce, nakonec dopaden policií, navrch huj vevnitř fuj, E. později jeho rady přijímá
-kritika spol. kde není místo pro cit (cit = slabost), prostí lidé X bohatí, ironie měšťanského prostředí (snaha m. napodobit šlechtu)
-kompozice – smysl pro detail, popis detail., realismus
-Evženie Grandetová -provinční město ve Francii přelom 18.-19. stol., studie mravů
-postavy – bednář Felix G.,dcera Evženie, synovec Karel
-Felix – lakomý, surový, tají bohatství přede všemi, pokrytecký, manželku uštve k smrti
-Karel – přijede do rodiny, chce půjčku, strýc odmítne, peníze mu půjčí Evženie (své), oženil se pro peníze s aristokratkou
-Evženie – po smrti otce bohatá, po smrti manžela se věnuje dobročinnosti, citlivá, bezmocná (podřízená otcově vůli),
-myšlenka – trag. příběh zmařeného života, kritika spol. v níž majetek a peníze jsou nadřazeny citům
-jazyk – stavba, rozvíjení tématu, char. a analýza osob, dramatičnost
-Ztracené iluze -hl. hrdina Lucien Rubempré přijede z venkova do Paříže, bohémského prostředí, peníze mu křiví charakter, využívající, bezzásadový, dosáhne úspěchu => rychlý pád => zničí život sobě, své milence i švagrovy
-Lucien – mladý nadaný muž, ctižádostiví, bezzásadový, využívající,
-Séchard – švagr, L. protiklad, čestný člověk, inteligentní, mravní a morální zásady, věří, že i poctivou prací lze dosáhnout úspěchu, narazí a je rád za holý život, zchudne
-iluze ztrácí jak Lucien tak i Séchard
-Lesk a bída kurtizán -hl. hrdina Lucien, přiživuje se na vyšší společnosti, jeho milenka je jím vláčena, stává se z něj slaboch, dostane se do vězení => sebevražda
-kurtizána – vydržovaná milenka vysokými kruhy, bankéři
-Vautrin – ve všech třech románech, bezohledně využívá společnost, prohlédl její přetvářku
-charakteristika Balzaca –síla a vůle jsou všechno, protože patří člověku, intenzita (síla, vůle, uvědomělost)
-žil životem štvance
-tvořil s intenzitou
-žil intenzivně
-Gustave Flaubert -tvoří v druhé polovině 19. stol.
-pro romány – char. precizní forma
-významný fran. romanopisec
-jeho život bez vzrušení a dramat, nesvádí existenční boj, ne tak ctižádostivý
-žil na venkově, mimo Paříž
-díla tvořil pomalu, ne tolik rozsáhlé, ale precizní forma
-klid venkova poznamenal jeho dílo
-dílo pomalu dozrávalo, není chvatem psáno
-dosáhl dokonalé formy
-snaha o stylistickou dokonalost
-romány – větší psych. propracovanost hl. postav, preciznost, dokonalá forma
-dílo -Paní Bovaryová
-Salambo – hist. román
-Paní Bovaryová -mravy fran. spol.
-autor se dostal před soud při vydání
-popis amorálních věcí, nemorální román
-P. B. – je zkažená, měla milence, nikdo jí není protiváhou
-líčí prostředí maloměsta, nudní lidé, pouze intriky
-zachycuje maloměsto, rodinu, výchovu
-ironie na konci – lékárník odměněn za klepy
-obhajoba – „Literární dílo není nemorální proto, že píše o nemorálních lidech a zlých činech.“
-E. B. se provdá za Karla B., norm. maloměst. manželství, E. má představu o lásce manželství ji neplní, změní ji návštěva vyšší společnosti, je okouzlena, hledá si milence, stojí ji to peníze, Karel netuší, E + K přijdou o všechno, E. spáchá sebevraždu a Karel se po její smrti dovídá o všem a stává se z něj alkoholik a umírá, z dcery sirotek, nikdo ji nemá rád
-Ema – vychovaná v klášteře, naivní představy o životě a lásce a manželství, myslí že celý život je vášeň, zklamání po sňatku, stereotyp, nudí se, velmi naivní
-Karel – Emě nestačí, moc si jí nevšímá, všední, měl ji rád, udělal by pro ní všechno
-Rudolf – povrchní vztah k Emě, znalec žen, Ema = hračka, Ema ten vztah brala vážně, chtěla aby s ní utekl, psal jí dopis účelově čistě
-Leon – nechával se Emou vydržovat, dostala se do dluhů
-Homais – celý děj usiluje o získání Čestného kříže, okrádal, pomlouval, intrikoval, ironie =>dostane řád
-dílo zachycuje myšlení ženy, vztah muž + žena, maloměsto, něco je aktuální – city (lhostejnost, zhoubná vášeň, egoismus), střet snů a reality