Administrativní styl
Mezi důležité společenské funkce patří funkce řídící, organizační a prostě informační. A proto se vyděluje uvnitř stylové oblasti odborné i oblast administrativní. Projevy této stylové oblasti nesou některé charakteristické znaky.
Administrativní styl (někdy označovaný jako jednací nebo úřední) je zaměřen na fakta, na jejich sdělení, avšak také na ovlivnění a řízení činnosti adresáta. Autor (mluvčí, pisatel) ustupuje do pozadí, ale také osobní vztah k jednotlivému, konkrétníhu adresátovi bývá zastřen (adresát, tj. posluchač nebo čtenář, bývá označen jako podnik, ústav, úřad). V popředí požadavků na projevy oblasti administrativní stojí jejich věcná výstižnost, snadnost a rychlost jejich vypracování, možnost rychlého a jednotného zpracování poskytnutých údajů. Tím je dána základní vlastnost jazyka těchto projevů: užívá se v nich ustálených formulí (klišé), citově neutrálních jazykových prostředků a termínů.
Maximální rychlost, formulační snadnost a jednotnost zpracování údajů (i strojového) zajišťují především předtištěné formuláře. Ty adresát vyplňuje zpravidla heslovitě (bez slovesných přísudků).
Slohové útvary administrativního stylu
V oblasti administrativní se uplatňuje celá řada slohových útvarů:
– protokoly a zápisy, žádosti, životopisy, posudky, podnikové dopisy, oběžníky, objednávky, hlášení, výkazy, zprávy a oznámení, inzeráty; některých těchto útvarů se používá i v oblastech jiných (např. v oblasti běžně dorozumívací a publicistické).