Divadlo
divadlo = literární žánr
Divadla :
V Kotcích
Stavovské divadlo – 1773
vlastenecké divadlo = Bouda – nahoře na Václaváku, dřevěné, po 3 letech strženo,
české hry byly zanedbávané. Václav Thám – nejhlavnější v Boudě, ze začátku si nekladlo náročné představení. Dávali se tam překlady něm. her, Sheakspear, upravené pro české prostředí. Psali se vlastenecké hry – nejsou známé
Prokop Šedivý
– autor, prozaik, psal hry z konkrétního prostředí
• Mastné krámy
Antonín Zíma
• Oldřich a Božena
Václav Kliment Klicpera
– psal historii, frašky, komedie, žánr široký. Nechtěl jen vychovávat,ale chtěl pobavit, některé hry se hrají i dnes
• Divotvorný klobouk
Prozatímní divadlo – otevřené v roce 1862 – dodnes zadním traktem ND
divadlo Národní (ND) – národ sobě, konaly se velké sbírky
– květen 1868 – byl položen základní kámen, bylo postaveno v novorenesančním slohu (Josef Zítek + přední umělci Mikoláš Aleš, K. Hynajs =opona)
– 1881 – dokončeno, ale ještě tohoto roku vyhořelo = sbírka peněz na opravu
– 1883 – znovu otevřeno
– B. Smetana – Prodaná nevěsta, Braniboři v Čechách, Hubička, Tajemství
– A. Dvořák – Rusalka
Jaroslav Kvapil
– režisér, básník, dramatik, režisér ND.
– využívá komplexu všech možných částí divadla, klade důraz na využití světla, hudby, kostýmy, kulisy, divadlo je dotvářeno osobností herce. Zrežíroval:
• Princezna Pampeliška
• napsal libreto k Rusalce
• Měsíc nad řekou (napsal Šrámek) – režíroval impresionistickým způsobem
Divadlo v období 1.republiky (20.,30.léta)
– divadla kamenná, stálá, menší i větší scény, kabarety,
– režisérské typy divadla, herci mají větší nebo menší volnost
– Vinohradské divadlo
– postaveno, otevřeno v roce 1907
Karel Hašler
– kabaret Červená sedma, psal pro kabarety
20.léta 20. stol. – drama u nás prochází krizí – říkalo se, ale s časovým odstupem můžeme říci, že se divadlo změnilo a změnil se i divák.
– dostává se na vrchol expresionismus
K. H. Hilar
– režisér,
– zavádí expres. do divadla, expres. na divadle můžeme vidět v díle:
• Ze života hmyzu
Lidové divadlo má zastoupení v kabaretech
– Saša Rašilov, Vlasta Burian
Vznik dělnického divadla = DĚDASBOR – vede ho Jindřich Hanzl
– provozuje se historické drama – psal Alois Jirásek
– lyrické drama – Šrámek – Měsíc nad řekou
– vznikají grotesky – expresionisticky laděné
– ve 20. letech avantgardní divadlo
Za socialismu moc lidí do divadla nechodilo, dnes už zas ano
Avantgardní divadla
– avant. režiséři – Jiří Frejka, E.F. Buryan
Divadlo D34
– avantgardní divadlo
– každý rok se číslo měnilo,znamenalo číslo sezóny
– je to ovlivňováno režisérem velmi
– hlavním režisérem byl E. F. Buryan – chtěl proniknout k lidovému diváku, ale přes náročné umělecké dílo.
E. F. Buryan
– psal jazzovou hudbu, režíroval, dirigoval, autor oper a baletu
– byl v koncentráku, ale přežil to
• Kupec benátský (Shakespeare)
• Utrpení mladého Verthera (Goethe)
• Život dobrého vojáka Švejka
• Krysař (Dyck)
• Evžen Oněgin (Puškyn)
– hry zaměřené proti válce
• Milenci z kiosku (Nezval)
• Manon Lescaut (Nezval) – v době okupace je to povzbuzení pro lid – český verš.
– usiloval o formu syntetického divadla = divadlo, kde režisér podněcuje herce, hodně je důležitý, vkládá jim do úst, co chce slyšet = intenzivní prožitek = realismus na jevišti, ale není úplně všechno.
– vychází z lidové zábavy, využívá se filmová projekce
• Osm od tamtuď – hra, kterou sám napsal, prožitky z koncentráku, o válce