Osvobozené divadlo
– v období poetismu, v pol. 20.let
– avantgardní divadlo, moderní
– říká se, že je opravdu spjato se životem
– chtěli, aby to divadlo bylo víc básnické a aby bylo těsněji spojeno se životem
– v klasickém divadle pódium vyvýšené v avantgardním se hlediště spojilo výškové s pódiem
– kabaret, pouťová zábava, cirkus, film – v tom hledali inspiraci
– klasická jednota času, místa, děje se porušovala, každá scénka byla z jiného období.
– důležité jsou opravdové kulisy pro klas. divadlo, v avant. nejsou kulisy tak realistické jakoby nedotažené do konce
Voskovec a Werich
– studenti 22 let si chtěli začít dělat legraci a scénky. Pozval je režisér Jindřich Hanzl (avant. režisér)
– vystoupili se svým představením
• West pocked revue (Malá kapesní revue) – text byl někdy improvizovaný, scénky byly něčím sjednocené, důležitá součást = hudba, zpěv, tanec… Protiměšťácky zaměřené
Jaroslav Ježek
– hudebník, skladatel
– jazzově založený
– V+W vymýšleli slova k jeho hudbě
Politické divadlo
– ve 30. letech se mění z Osvobozeného divadla
• Ceasar – divadelní hra hraná od 1932, poukazoval na to, co je špatné v diktátorství z fašismu.
• Osel a stín
• Kat a blázen
= vystupovali proti Hitlerovi, hrály se od 1933
• Balada z hadrů – všímá si franc. historie
• Rub a líc – zfilmované = Hej rup!
• Těžká Barbora
• Pěst na oko – jasně zaměřené proti válce, herci: Záhorský, Hermanová, Trégl