ROZDÍLY MEZI MÁCHOU A ERBENEM
ERBEN VĚŘÍCÍ, ZÁSADOVÝ, KŘESŤANSKÉ PRINCIPY (PROBL. VINY A TRESTU), ŽENSKÉ HRDINKY, BALADY, OSUDOVOST, ZÁHOŘ – PROTI MÁCHOVI, ROZDÍLNÉ ŽIVOTNÍ HODNOTY
Karel Jaromír Erben (1811 – 1870)
– jiný typ romantismu než Mácha
– studie filosofie a práv
– literární vědec, překladatel, prozaik a básník
– aspekt NO (mravní a výchovný cíl)
– Písně národní v Čechách, Prostonárodní české písně a říkadla
– Kytice
– základní motivy
– boj člověka s přírodou, s nadpřirozenými silami, vztahy mezi lidmi (jejich narušení konflikt), v popředí motiv mateřské lásky
– kompozice
– 13 balad
– Vodník – milostná x mateřská láska
– Polednice – rozčlení matky na dítě
– Zlatý kolovrat –cesta za slávou a přepychem
– 1. a 13., 2. a 12., atd. si tematicky odpovídají
– jazykové prostředky
– úspornější rytmický verš
– obvykle klasické balady
– lidová epika
– dialogy mají spád (metonymie, přirovnání)
Josef Kajetán Tyl (1808 – 1856)
– ve své tvorbě spojuje NO a romantismus
– v některé tvorbě překračuje romantismus a vyznačuje realismus
– nedokončená studia filosofie
– organizátor č. spol. života, novinář, prozaik, básník, literární kritik
– dělení tvorby:
1) dramata
a) historické hry
– historické jen svými tématy, ale vyjadřují ideály let 1847 – 48
– Jan Hus, Kutnohorští havíři
b) ze současného života
– Pražský flamendr, Paličova dcera, Fidlovačka (fraška se zpěvy)
c) dramatické báchorky
– Strakonický dudák
– láska Dorotky a Švandy, překážky, Švandova cesta do světa za penězi; návrat
– Jiříkovo vidění
2) próza – povídky
a) obraz bídy lidu – Chudí lidé
b) těžký život umělců – Pouť českých umělců, Rozervanec (pravděpodobně o Máchovi)
c) historie (předchůdce Jiráskův) – Dekret kutnohorský
d) Havlíček ostře kritizoval Tylovu povídku Poslední Čech (povrchnost, sentimentalismus)
3) žurnalistika
– Sedlské noviny, Kwěty