Umělecké směry a proudy v meziválečné poezii
Světová poezie I. polovině 20. st.
Navazuje na umění přelomu 19. a 20. st. Reaguje na všechny události. (obě světové války, krizi hospodářství). Všechny problémy i v poezii, smutná, dekadentní.
Futurismus
nový umělecký směr. Směřoval do budoucnosti. Chce odrážet moderní dobu. Vniká v Itálii před I. sv. Válkou a vytváří úplně nové umění a odráží novou dobu. Velkoměsta, rychlost, nové dopravní prostředky.
Filipo Marinelli
manifest futurismu. Manifest, obdivuje válku, násilí, nebudou velebit ženy. opovržení k ženě. Skončil, jako přesvědčený fašista!
Dadaismus
Další moderní umělecký směr. Za I sv. války ve Švýcarsku vzniká. reakce na hrůzy I sv. Nechtěli, jakýkoliv řád a logiku. Chtějí absolutní svobodu a chtějí si hrát! Dada neznamená nic. Původce Tristan Tzara.
Tristan Tzara.
Přechodné období pro většinu básníků a většinu přecházejí na jiný směr
Dada: Charakteristika: Vniklo z ničeho, potřeba nezávislosti, Nechtějí logiku a logiku považují za klamnou. Je to věc bez smyslu, všechno je pro ně DADA .
Surrealismus
Nejvíce přechází z dadaismu. Další umělecký směr, který má k dadaismu spoustu společného. Snaží se vyloučit jakoukoliv logiku. Podvědomí, obrovská role náhoda.
Kaligram
Verše, které jsou upořádány do obrázku. Dada text.
Expresionismus
výraz umělecký směr, který se snaží zachytit nitro člověka jeho pocity. Zachytit člověka v dramatické situaci. (pocity strachu, bolesti, hrůzy a i radosti). Kořeny v hrůzách civilizace. Hospodářská krize. Zachycení člověka v mezních situacích.
Gullame Apollinaire
Francouz, básník, žil v Paříži. Zemřel na španělskou chřipku byla to epidemie na konci I. sv. války. Zemřel v 38 letech. Ovlivnil celou evropskou moderní básnickou poesii.
Alkoholy
Pásmo: Eiffelka Eifelova věž
V této básnické sbírce hraje velkou roli fantazii. Volně za sebe řadí básnické obrazy = Pásmo. Nemají logiku.
Kalikgramy
básně jsou uspořádány v obrazech. V české literatuře např. Vítězslav Nezval