Znaky publicistického stylu, charakteristické útvary
– styl sdělovacích prostředků
– funkce:
informační (oznámení, zprávy v novinách)
poučovací, vzdělávací i zábavná
získávací a přesvědčovací
– požadavky:
aktuálnost (v obsahu)
působivost a obecná přístupnost (ve formě)
přesvědčivost (v obsahu i formě)
– žánry – mnohotvárné, různorodé
– útvary:
– zcela publicistické (denní zpravodajství, úvodník, články, komentáře atd.)
– jiné než publicistické (usnesení z jednání – administrativní, reklamy, inzeráty – informační, básně, povídky – umělecký styl)
– smíšené: fejeton, umělecká reportáž(umělecký + publicistický styl), sloupek (odborný + publicistický styl)
– zábavné útvary – obrazové přílohy, anekdoty, křížovky atd.
– základní zdroje informací – zpravodajské agentury
– kompozice – logická výstavba, často tzv. systém „obrácené pyramidy“ (v čele nejdůležitější informace, pak doplňující fakta), výstavba s „pozdrženým úvodem“, chronologický postup
– úvod – závažnost (musí upoutat)
– jazyk
– specifické vyjadřování, osobitost novináře
– těžiště v podstatných jménech a slovesech
– přesnost vyjádření, jednoznačnost
– využití automatizace (výrazy tohoto typu vyhovují snaze rychle informovat, orientovat se v textu, ale příliš otřelé fráze jsou nevhodné) x aktualizace (výrazy působivé novostí, neobvyklostí, upoutávají pozornost čtenáře
– obměna frazeologie, kontrast, slovní hříčky
– článek psán zvláště ve 3. Osobě
– schopnost spojovat informace známé s neznámými
– titulky
– jazykově náročné – živé, působivé
– důležitost grafické úpravy
– stálé prvky novin
– záhlaví – název novin, ustálená grafická podoba
– slogan – doprovází záhlaví (věta pod ním)
– 1. řádek pod záhlavím – datum, den, číslo, ročník
– „uši“ – stále se opakující titulky
– rubriky – ustálené typy článků (obsahově)
– tiráž – technické a vydavatelské údaje
– obrazový materiál
– barva
– plošná a řádková inzerce
– grafická úprava a typografie