Avantgardní divadla
Divadla, která se snažila o nové pojetí divadla, často se snažila přiblížit divákovi a přimět ho ke spoluúčasti, při představení novým způsobem využívaná hudba, osvětlení, nové pojetí v oblasti kulis
Vzorem pro ně byli režiséři:Brecht, Tairov+Mejerchold (Rusové)
Navazovali na ně naši režiséři-Jiří Fejka, Jindřich Honzl, Emil František Burian
Osvobozené divadlo-režisérem byl Jindřich Honzl, hudebník a klavírista Jaroslav Ježek (zaváděl jazz do Čech), autoři a herci Jan Werich a Jiří Voskovec, jednalo se o autorské divadlo (uvádí pouze své vlastní hry)
1927-vznikla divadlo zcela náhodně, když Werich s Voskovcem (studenti práv) připravili pro svoje spolužáky kabaret
Kapesní revue-hráli pak 100x pro veřejnost, chtěli tímto představením parodovat klasické divadlo, bylo založené na studentské recesi, šlo o pásmo scének, tance hudby
Werich s Voskovcem začali psát další hry a z počátku v nich zesměšňovali hlavně maloměšťáky
Golem, Sever proti Jihu
Později psali kritičtější hry, hlavně o sociální tématice, napadali nezaměstnanost vyplívající z hospodářské krize, šíření fašismu, postupně se stali politickým divadlem, pročež bylo v listopadu 1938 divadlo zakázáno Němci
César-historická hra z antiky, kde byl Caesar přirovnáván k Hitlerovi
Balada z hadrů-hlavní postavou je renesanční básník Francoise Villoin (vystupuje jako mluvčí chudiny)
Osel a stín, Pěst na oko, Těžká Barbora, Nebe na zemi, Svět za mřížemi
Pudr a benzín+Hej rup+Svět patří nám-filmy, které vytvořili
Forbíny-zvláštnosti v představení, doplňována předscénami, improvizované rozhovory Wericha a Voskovce vedené před oponou před představením nebo o přestávce, oba v dialogu pohotově