Česká literatura
Česká literatura
složitost situace 30.let – hlavní úkol literatury=výchova k vlastenectví, zpomaluje rozvoj romantismu
KAREL HYNEK MÁCHA (1810-1836)
Praha, studium práv, záliba v cestování, ovlivnění politickou situací-setkání s J.Jungmanem, účastník divadelního života, pracuje v advokátní kanceláři, ideálem Mignon (=postava z Goethova díla, ilustrace), nedochoval se žádný jeho portrét, vztah s Lori Šomkovou, mají syna, těsně před sňatkem s Lori umírá pravděpodobně na střevní tyfus v Litoměřicích
počáteční tvorba německy, poté česky (první básně V svět jsem vstoupil, Noc – pesimismus, osamělost)
• Obrazy ze života mého (autobiografické prvky, např.Márinka – lyrizovaná próza, pražská chudina)
• Pouť krkonošská (básnická próza, obraz přírody
• Cikáni (román, popisuje život vyděděnců, realistická kresba postav, tragické romantické zápletky)
• Křivoklad (1.část zamýšleného 4dílného cyklu Kat,dalšími částmi měly být Valdek,Vyšehrad,Karlštejn
• Máj (lyricko.epická skladby o čtyřech zpěvech se dvěma intermezzy, nejvýznamnější dílo českého romantismu, odehrává se v krajině pod Bezdězem, u Doks, rozpor mezi životem a smrtí, prostý děj se 3 tragédiemi-Jarmilina, Vilémova, obecně lidská; Vilém typickou romantickou postavou-je vyřazen ze společnosti (vyhnán otcem, stal se vůdcem loupežníků), mstí se otci za svedení své milé a jako otcovrah je odsouzen k smrti; noc před smrtí je naplněna Vilémovými (=autorovými) filosofickými úvahami nad životem a smrtí, Vilémova slova obžalobou společnosti, úvaha nad tragikou lidského osudu
1.zpěv – obraz májové přírody, motiv lásky, první tragédie
2.zpěv – znázornění času: věčnost přírody x doba do popravy Viléma
3.zpěv – vrchol básně-krása přírody x lidský osud, vyznání lásky k rodné zemi, poslední pozdrav
vězně, země – jediná jistota, vzpomínka na nejkrásnější období života-dětství
4.zpěv – básníkovo ztotožnění se svým hrdinou i poutníkem, který se po letech vrací na popraviště
2 intermezza – 1.půlnoční obraz popraviště
2.obraz horské přírody
dynamický popis přírody, kontrast, metafory, personifikace, oxymóron, metonymie, gradace
dílo současníky nepochopeno, domněnka že odvádí od vlasteneckých zájmů (potlačena významová stránka obsahu, zdůrazněna zvuková krása), pochopen až o 20 let později-ovlivnil Nerudovskou generaci i básníky 20.stol., Šaldova studie Mácha snivec a buřič – vyzdvihuje tři symboly Máje: symbol poutníka, vězně a země