Realistické drama
Rozvíjelo se pomaleji než próza, až na konci 19.století, v dřívější době se objevovali jen ojedinělé pokusy o drama, české drama bylo hodně ovlivněno cizími autory (Ostrovskij, Gogol, Ibsen), nejvýznamnější scénou bylo Národní divadlo (v čele Kvapil, Šubst)
Ladislav Stroupežnický-veselohry s historickou /// vesnickou tématikou
Zvíkovský rarášek, Paní mincmistrová ///
Naši furianti-označována jako první realistická hra u nás, zlom ve vývoji českého dramatu, děj se odehrává v jihočeské vesnici, kde probíhal spor mezi vysloužilým vojákem a krejčím o místo ponocného, autor věrně vylíčil vlastnosti českých vesničanů, jejich tvrdohlavost, ale i jejich smysl pro humor.
Gabriela Preissová-děj jejích her je situován na vesnici (moravské slovácko), psala o postavení žen, kritizovala, že nejsou rovnoprávně s muži, jejich osudy byli často ovlivněny touhou po majetku, psychologie postav byla dobře propracovaná, realismus se projevuje tím, že autorka používá nářečí
Její pastorkyňa-zhudebnil Leoš Janáček
Gazdina roba-zhudebnil Josef Bohuslav Foerster
Alois a Vilém Mrštíkovi
Maryša-děj se odehrává na vesnici na Moravě, příběh dívky, kterou její rodiče, bohatí sedláci, přinutili ke sňatku s bohatým vdovcem mlynářem Vávrou, zakázali jí provdat se za chudého chlapce Francka, do kterého se zamilovala, manželství nebylo šťastné, přes to Maryša odmítla utéci s Franckem po jeho návratu z vojny, Vávru otrávila, čímž to vyřešila po svém, udělala to, i když věděla, že jí čeká trest, autor i tady používá nářečí, pří představení osoby vystupovali v tamních krojích