Ruchovci a Lumírovci 2
5. lyrika
• Jitřní písně, Nové písně (reflexivní skladby)
• Písně otroka (nejstarší otrok vypráví o svobodě, předkládá svobodu jako nejdůležitější, probouzí myšlenku na vzpouru)
6. próza
• Kandidát nesmrtelnosti, Ikaros, Jestřáb kontra hrdlička (Nomen Omen)
• Pravý výlet pana Broučka do Měsíce, Nový epochální výlet pana Broučka, tentokráte do XV. století (ostrá kritika českého maloměšťáctví, komický hrdina pan Matěj Brouček se octl uprostřed husitské Prahy(sen) – prchal z bitvy na Vítkově – zbabělost, národní lhostejnost, bezcharekternost, prospěchářství, falešné vlastenectví)
Význam S. Čecha – spojení odkazu obrozenců se současnou dobou, smysl pro sociální spravedlnost, věrné zachycení historické doby, nové výrazové prostředky –bohatý barvitý verš, zástupce (tribun) lidu
ELIŠKA KRÁSNOHORSKÁ (1847-1926)
vl.jméno Alžběta Pechová, zákládající členka ženského hnutí, ženské spolky, iniciátorka založení 1.dívčího gymnázia – Minerva, novinářka a kritička – čsp.Osvěta (literárně-kritický) + Čsp.českého muzea,
překladatelka (Byron, Puškin, Mickiewicz)
• Z máje žití (básně, lyrické, vlastenecké, přírodní)
• Svéhlavička (próza, vybízí ženy aby šly za svým cílem)
• Hubička, Tajemství, Čertova stěna (libreta k operám Bedřicha Smetany)
V r.1877 vychází kritická stať E.Krásnohorské „Obraz novějšího básnictví českého“ ve které kritizuje tvorbu J.Vrchlického pro nedostatek vlasteneckých ideálů a nepůvodnost. Vzniká spor mezi Krásnohorskou + čsp.Osvěta a Vrchlickým + mladí básníci (jde o nový směr literatury vlast.,národní x světová). Mladí utvářejí skupinu Lumírovci.